Voor een publiek dat nog heel graag het verschil tussen Snapchat en Je verhaal van Instagram kreeg uitgelegd was Kirsten Jassies de ideale spreker. Het publiek, dat de stoelen tot op de laatste toe bezette, luisterde ademloos naar haar presentatie op de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. “Alles moet in 10 seconden, anders duurt het te lang.” - fotocredit: Rogier Bos

Visual en social content specialist Kirsten Jassies blogde al in de vorige eeuw en is er nooit mee opgehouden. Dat geeft haar een jarenlange voorsprong en een enorme ervaring als het op digitale media en de nieuwe manier van online communiceren aankomt. Ze heeft er inmiddels haar werk van kunnen maken, terwijl ze er nog even enthousiast over kan verhalen als dat ze deed toen ze voor het eerst in aanraking kwam met de populaire sociale apps. 

Streamen? Een vanzelfsprekendheid
“De jonge gebruikers van mobiele telefoons moeten nog wennen aan ouderwets bellen. Facetime is veel natuurlijker voor ze; waarom alleen geluid als het ook met beeld kan? Dat is iets waar ze onder andere door social media gewend aan zijn geraakt. Video kijken ze het liefste”, legt ze uit. Het relatief nieuwe livestreamen dat tegenwoordig ook door Facebook wordt ondersteund is daar een goed voorbeeld van. “En het mooie is: al je volgers krijgen een melding dat je live bent op Facebook. Dat stimuleert natuurlijk extra.” Voor Jassies is het dan ook vanzelfsprekend dat haar presentatie gestreamd werd.

Geen algemene info op de sociale merk-accounts
Jongere gebruikers op de sociale media hebben een veel hogere score als het gaat op respons dan mensen uit de leeftijd 25+. Het is veel meer ingebakken in hun gedrag. “Houd daarbij in het algemeen aan dat Snapchat voor tieners is en Instagram voor millennials.” Beide media benut je volgens Jassies het best wanneer je special interest of niches creëert. Haar ervaring bij general interest bladen als LINDA of Libelle gaven haar dat inzicht. “Op sociale media kun je je titel beter opdelen in verschillende interessegebieden, dan dat je het algemeen houdt. Maak voor je blad aparte rubrieken en vertaal die naar verschillende accounts op de sociale media. Dan pas bind je je gebruikers.”

Nog meer tips
En voor de toehoorders had ze nog meer handige tips: “Creëer een behind the scenes sfeer door in ‘je verhaal’ een making of te simuleren. Dat is de trend. Storytelling in vijf foto’s en video’s om je ware boodschap heen. Experimenteer met lowbudget. “Je hoeft niet meer dan je telefoon te gebruiken om aan de slag te gaan.” Focus daarbij op interactie: “Vraag om reacties of input in plaats van het traditionele zenden van informatie.”