Van alle nieuwe initiatieven en start-ups tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2016 was DOT.world ongetwijfeld de allerjongste: nog maar anderhalve maand geleden ging oprichter Wim Korevaar (zie foto) ‘live’ met zijn platform. “Er is een zee aan informatie beschikbaar en daar moet je de pareltjes uit zien te vissen door content te selecteren en te ordenen.”

Met DOT.world wil Korevaar de mogelijkheid bieden orde te scheppen in het overweldigende aanbod van online beschikbare informatie, dat ook nog eens versplinterd wordt aangeboden via talloze kanalen en afkomstig is van allerlei afzenders: “Hoe vind je tegenwoordig nog de beste en meest relevante content over een specifiek onderwerp?” Het antwoord ligt volgens hem in het samenbrengen van de beste artikelen, bronnen en experts op een gespecialiseerd domein. Zo brengt bijvoorbeeld ‘foodsecurity.dot.world’ de belangrijkste informatie over voedselveiligheid, en verzamelt ‘zika.dot.world’ al het nieuws rond het Zika-virus.

Elk onderwerp een eigen domein
Iedereen kan als geregistreerd gebruiker van DOT.world een eigen domein starten over een onderwerp of interessegebied. Elk platform bevat aan de linkerzijde van de webpagina een korte lijst van sub-onderwerpen, terwijl aan de rechterzijde de geselecteerde content wordt getoond. Als een informatieblok wordt aangeklikt, verschijnt een representatie van de originele publicatie en de URL van de oorspronkelijke afzender. Geïnteresseerde bezoekers kunnen ook zelf content toevoegen en bovendien de al aanwezige artikelen beoordelen door de (genummerde) informatieblokken ‘omhoog’ of ‘omlaag’ te stemmen. Korevaar: “Op die manier filtert en rangschikt het publiek de beste informatie.”

Open als uitgever je eigen platform
Naast deze ‘open platforms’ ziet Korevaar ook kansen voor uitgeverijen om zich met specifieke topics te profileren via een DOT.world domein. “Het is niet moeilijk om je content via allerlei social media te publiceren, maar het wordt wel steeds lastiger om op die manier nog publiek naar je eigen site te krijgen. Platforms zoals Facebook nemen een steeds dominantere positie in tussen de uitgeverij en de consument. Maar je kunt ook als uitgever zelf dat platform zijn en meer traffic genereren door waardevolle informatie samen te brengen op het gebied van bijvoorbeeld de verkiezingen, de vluchtelingencrisis of het TTIP handelsverdrag.”

DOT.world biedt uitgeverijen de mogelijkheid zo’n eigen domein volledig te ‘branden’ en dan ook zelf de content te cureren. “Door experts en publiek te betrekken en informatie te delen, te organiseren en bediscussiëren, kun je met zo’n eigen platform een hoofdrol opeisen op specifieke onderwerpen.”

Geïnteresseerde uitgevers kunnen alvast een eerste indruk krijgen door de platforms te bezoeken die het nog prille DOT.world bouwde als voorbeeldcases, waaronder ook: ‘startups.dot.world’.