Voetbal International beleefde in 2014 een moeizaam en roerig jaar. De gecombineerde lezers- en advertentie-inkomsten uit het tijdschrift VI daalden met 13%. Die daling is bijna twee keer sneller dan gemiddeld in de sector voor publiekstijdschriften (-6,8%), zoals bleek uit het medio maart verschenen onderzoek ‘Mediafacts Top 100 Publiekstijdschriften’.
 
Carolina Pruis vertrok in het najaar als interim-directeur. Niet veel later ontspoorde de relatie tussen Voetbal International en oud-hoofdredacteur Johan Derksen, het boegbeeld van het gelijknamige TV-Programma, waaraan VI sinds dit jaar geen redactionele medewerking meer verleent.
 
Een frisse wind
Inmiddels waait er een frisse wind bij Voetbal International, sinds Robert van den Ham er per 1 februari als uitgever is aangetreden. Van den Ham – hoofdredacteur van het jaar in 2013 – vertrok eind 2014 als hoofdredacteur van AutoWeek. Hoewel dus nog maar kort werkzaam bij VI, kan hij al wel iets vertellen over zijn lezing tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres op 11 juni:
 
‘VI Premium’ wordt vernieuwd
“Bij Voetbal International hebben we – net als bij AutoWeek – te maken met de situatie waarin we het mediamerk willen verbreden, terwijl het tijdschrift nog veruit het meeste geld oplevert. VI heeft onder de naam ‘VI Premium’ vorig jaar een betaald contentmodel op de website doorgevoerd. Dat betaalmodel willen we vernieuwen. Daar zijn we momenteel met redactie en marketing over aan het brainstormen. Binnen het nieuwe digitale betaalmodel van VI moet content vaker en met meer regelmaat ververst worden. We denken bijvoorbeeld aan exclusieve videocontent, zodat gebruikers meer reden hebben om daarvoor een extra bedrag per maand te betalen.”
 
Extra doelgroepen
“Verder gaan we het businessmodel verbreden door een breder aanbod van content neer te zetten. Voetbal International wil naast het profvoetbal ook veel meer aandacht besteden aan het meisjesvoetbal en het amateurvoetbal; niet via het bestaande tijdschrift, maar via andere publicaties onder de vlag van VI.”
 
Coverwissels
Coverwissels vormen weer een andere innovatie die VI nog dit voetbalseizoen zal testen. Mediafacts berichtte hier recent over. Het betekent dat het tijdschrift in bepaalde weken met verschillende voorpagina’s wordt uitgebracht. De insteek is dat VI de lezer in de toekomst de mogelijkheid wil bieden om zelf te kiezen uit meerdere covers.
 
Meer informatie en inschrijven
Het Mediafacts Uitgeverscongres vindt 11 juni plaats in DeFabrique in Utrecht. De sprekers-line-up is dit jaar van zeldzaam hoog niveau! Schrijf u hier in voor dit topevenement over uitgeven en media.
Tot 1 mei geldt vroegboekkorting. Abonnees op Mediafacts betalen slechts € 245,- voor de toegang, niet-abonnees € 325,-.
 
Wilt u abonnee worden en meteen van het laagste entree-aanbod gebruik maken? Abonneer u dan op Mediafacts, en u ontvangt ook nog eens exclusieve toegang tot maandelijkse Case Studies over uitgeven, twee keer per jaar het print magazine Mediafacts én korting op de Mediafacts Nationale Uitgeefdag in november.