Sinds begin 2014 staat Peter de Mönnink aan het roer van Sanoma Media Netherlands, en sinds november is hij ook CEO van SBS Broadcasting. In 2014 verkocht Sanoma zo’n twintig tijdschriftentitels en verdwenen ruim 500 FTE’s uit het bedrijf. Hierdoor ontstond een betere kostenbasis voor groei van de overgebleven focusmerken.
 
Crossmedia een belangrijk thema
“Onze inspanningen om inkomstengroei te creëren door het combineren van TV, digitaal, print en evenementen werpen vruchten af. De inkomsten gaan niet langer omlaag en voor 2015 verwachten we groei”, meldde Peter de Mönnink onlangs. Deze crossmediale aanpak wordt bij uitstek uitgewerkt binnen vijf domeinen waarin Sanoma sterk vertegenwoordigd of marktleider is: vrouwen, home deco, automotive, kids & teens en nieuws & entertainment.
 
vtwonen het beste voorbeeld
vtwonen is het belangrijkste succesvoorbeeld van de crossmediale focus van Sanoma. De gelijknamige website werd in 2014 opnieuw gelanceerd, als e-commerce platform. Dit platform rendeert uitstekend, ook al door kruisbestuiving met het veelbekeken TV-programma vtwonen tv op SBS6. Bovendien herstelt de oplage van het tijdschrift vtwonen zich door de opwaartse spiraal waarin vtwonen als mediamerk is terechtgekomen.
 
Tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres 2015 geeft Peter de Mönnink een update (en voorbeelden) over wat deze crossmediale focus teweeg brengt in de lezersmarkten en advertentiemarkten die Sanoma bedient. Zo brengen de door SBS verworven Champions League uitzendrechten – waarvan samenvattingen zullen worden getoond op NU.nl – een nieuwe dynamiek met zich mee.
 
Op weg naar groei op de advertentiemarkt
TV, Digitaal, Print en Evenementen, en domeinen waarin individuele merken waar mogelijk worden geclusterd: Sanoma heeft de advertentiemarkt nogal wat te bieden. Toch is er missiewerk te verrichten, want De Mönnink meldde in december dat Sanoma niet goed genoeg scoort in de rapportage van (inkopende) mediabureaus naar adverteerders.
 
Big Data
Verband hiermee houdt een ander thema waarop Peter de Mönnink dieper ingaat tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres: Big Data, als de factor die alles bij elkaar houdt, en waardoor adverteerders via alle mediakanalen van Sanoma steeds preciezer die consumenten moeten kunnen bedienen die zij willen bedienen.
 
Meer informatie en inschrijven
Het Mediafacts Uitgeverscongres vindt 11 juni plaats in DeFabrique in Utrecht. De sprekers-line-up is dit jaar van zeldzaam hoog niveau! Schrijf u hier in voor dit topevenement over uitgeven en media.
 
Tot 1 mei geldt vroegboekkorting. Abonnees op Mediafacts betalen slechts € 245,- voor de toegang, niet-abonnees € 325,-.
Wilt u abonnee worden en meteen van het laagste entree-aanbod gebruik maken? Abonneer u dan op Mediafacts, en u ontvangt ook nog eens exclusieve toegang tot maandelijkse Case Studies over uitgeven, twee keer per jaar het print magazine Mediafacts én korting op de Mediafacts Nationale Uitgeefdag in november.