Kortgeleden vroeg ik een offerte bij een bekende Nederlandse bank – regelmatig in het nieuws wegens stagnerend internetbankieren. Het betekende vijf keer intern doorverbinden om tot een resultaat te komen. Soepele interne samenwerking en communicatie is een schaars goed in grotere organisaties. Vakuitgevers beginnen steeds meer door te krijgen dat dit een interessante markt is.

Het werken verandert ingrijpend. De groei van het thuiswerken, samenwerking van specialisten in vestigingen wereldwijd en samenwerking met ingehuurde kenniswerkers in off shoring of near shoring relaties zijn aan de orde van de dag. Daardoor wordt de logistieke kant, het dirigeren van de communicatiestromen, van online werkgroepen  voor steeds meer  (dienstverlenende) bedrijven een ernstig vraagstuk. Bedrijven raken verstopt door het emailverkeer van hun medewerkers en externe relaties. Emailboxen lopen over. Niet alleen door het aantal mails, maar vooral door de omvang van alle attachments bij die mails. Sommige organisaties doen zelfs alle e-mailverkeer de deur uit.

Zakelijk delen

In een onderzoek van GigaOM onder ruim 300 Amerikaanse managers rapporteert driekwart van hen dat hun bedrijf meerdere applicaties gebruikt om met meerdere medewerkers aan zogeheten business content te werken. Dat gaat van content management systemen tot werkgroepgereedschap. Het gaat dan niet alleen om het indammen van de emailstroom, maar vooral ook om het verhogen van de productiviteit van hun medewerkers. Gemiddeld zijn zij zo’n 25 minuten per dag bezig met het delen van documenten in zakelijke netwerken. Daar is overigens nog een wereld te winnen, want pakweg de helft van de managers klaagt dat door de gebrekkige online samenwerkingsmogelijkheden de productiviteit in hun bedrijf daalt, of de klanttevredenheid tekort schiet.

Jarenlang waren dit soort business solutions het domein van softwareconsultants als SAP of Cap Gemini. Maar nu steeds meer medewerkers in en buiten het bedrijf op hun eigen apparaten werken en nu steeds meer content op internet wordt opgeslagen, kunnen vakuitgevers een veel grotere rol gaan spelen in de werkprocessen van netwerkorganisaties. Vaak hebben we immers geen maatwerk meer nodig en kunnen we voor bedrijfsoplossingen goed uit de voeten met een slimme keus uit het enorme aanbod van de verschillende appstores. 

Je kunt het de appificatie van de werkvloer noemen.

Een zzp-er kan z’n bedrijfje aardig runnen met z’n yuki-boekhoudapp,  z’n linkedin-account (geen website meer nodig) z’n evernotes-app voor planning en documentatie. In Google vind je alle tools om samen aan documenten te werken en met Twitter hou je permanent je netwerk in de gaten. Meestal kun je die apps ook nog als fremium downloaden, zo kun je een business draaien zonder kosten. Een groter bedrijf waar medewerkers met hun eigen spullen vanaf verschillende lokaties inloggen zal z’n intranet stroomlijnen en een set van apps beschikbaar stellen. Voor vakuitgevers  een gouden kans om een geïntegreerde work-flow-app aan te bieden. Toch zie je de vakuitgevers nog erg mikken op de informatiebehoefte van de individuele eindgebruiker. De meeste apps van Reed Elsevier en Wolters Kluwer richten zich bijvoorbeeld nog sterk op het handig ontsluiten van hun gigantische wetenschappelijke en juridische en medische artikelendatabanken.

User Generated Apps

Elsevier dat in het tijdperk Pierre Vinken geld verdienen met user generated content (UGC) zo ongeveer heeft uitgevonden, past nu diezelfde truc toe met UGA oftewel user generated apps. Het besef dat teams met die informatie moeten werken dringt nu ook tot hun appontwikkelaars door. Elsevier beloont met zijn ‘Apps for Science challenge’ inventieve wetenschappers nu met volwassen geldprijzen als zij zelf apps ontwikkelen die in hun eigen vakgebied goed ontvangen worden. Die gebruikers hebben al snel door dat onderzoeksteams met die vakinformatie moeten kunnen samenwerken.  Een echte sociale is Refinder waar Leo Sauermann 10.000 Elsevierdollars mee won en die hun SciVerse-databank verrijkt met de mogelijkheden om artikelen te becommentariëren, zelf een verzameling aan te leggen van artikelen en commentaar met vakgenoten/co-workers uit te wisselen.

Leuk verdiend toch!