Facebook zet met het open stellen van Facebook Messenger voor chatbots (in april 2016) zowel Google als Apple verder onder druk. Logisch dus dat er hardnekkige geruchten zijn dat Google werkt aan haar eigen chatplatform. Maar boks maar eens op tegen Facebook Messenger en WhatsApp, samen goed voor een miljardenbereik. Volgens analisten en toonaangevende 'tech-media' als Wired en Tech Crunch gaan chatbots websites en apps (deels) vervangen. In dat geval kunnen Google en Apple hun borst nat maken. Dat stelt Wim Danhof, hoofdredacteur van Mediafacts in deze blog. 

Chatbots zorgen - als het publiek ze inderdaad omarmt - voor een verdere verschuiving van aan media bestede tijd van het open web naar gecontroleerde omgevingen als die van Facebook. En wat gebeurt er als we straks ook talrijke zoekvragen gaan stellen aan bots in chatprogramma’s, in plaats van alleen maar aan Google of Bing? Het is niet denkbeeldig dat bedrijven dan (meer) via diezelfde chatbots gaan adverteren, waardoor er minder van hun schaarse marketingeuro’s naar advertenties bij zoektermen gaan.

Google in de tegenaanval 
Google zit natuurlijk niet stil. Het zou zelf ook een chatplatform ontwikkelen en het bouwt technologie waarmee je aan ‘search bots’ vragen kunt stellen. De voor de beantwoording benodigde kunstmatige intelligentie is gebaseerd op diep-neurale netwerken, iets waar Google al langer in investeert. 

Apps hebben hun beste tijd alweer gehad 
Wat gebeurt er ondertussen met de verkopen in appstores als die van Apple, wanneer de consument nog minder nieuwe apps gaat downloaden, maar de functionaliteit die hij zoekt krijgt aangeboden door een bot via een chat app die al wordt gebruikt voor het chatten zelf? De vraag stellen is hem beantwoorden, en steeds meer mensen worden apps een beetje zat. Facebook heeft enkele jaren geleden Google al ingehaald als belangrijkste bron van websitebezoek. ‘Social’ versloeg ‘Search’, zoals dat in jargon wordt genoemd. Bovendien zetten marketeers de laatste jaren al steeds meer op Facebook in als advertentieplatform omdat je daarmee rechtstreeks in de timeline van enorme aantallen gebruikers binnenkomt. Juist via die timeline bereik je nog echt mensen. 

Facebook steeds winstgevender 
Het is dus helemaal niet zo verrassend dat de jongste financiële resultaten van Facebook veel beter waren 'dan analisten hadden verwacht'. De nettowinst in het eerste kwartaal van 2016 verdrievoudigde naar ruim anderhalf miljard euro, ten opzichte van dezelfde periode in 2015.  

Facebook in sweet spot van de consument 
Als steeds slimmere bots in chatprogramma’s aandacht en mediatijd afsnoepen van websites en apps, dan kunnen Google en Apple door Facebook op grote achterstand worden gezet. Voeg daarbij de enorme schaalgrootte: het aantal dagelijks actieve gebruikers op de verschillende Facebook-platformen steeg in 2015 met 16% naar 1,09 miljard. Kortom: van alle technologiegiganten lijkt Facebook de beste papieren voor de toekomst te hebben.

Hoe uitgevers kunnen inspelen op chatbots 
Wilt u alles weten over de verwachte opmars van chatbots en hoe uitgevers op deze ontwikkeling kunnen inspelen om zodoende niet achter het net te vissen als een nieuwe paradigmaverandering in de mediasector zijn beslag heeft gekregen? Lees dan de Case Studie over chatbots die Mediafacts in mei 2016 publiceerde.