Om de bekostiging van contentproductie en - daarmee verband houdend - de onafhankelijkheid van de journalistiek is in de februari-editie van het magazine Mediafacts veel te doen. Volgens uitgever Teun Gautier van De Groene Amsterdammer vlakt de inhoud van journalistieke content af door de toenemende invloed van aandeelhouders op mediabedrijven. Hij meldt “geboeid te zijn door de momenten waarop winstoriëntatie strijdt met journalistieke keuzes.”

Laat ik nét lezen dat Alex Beishuizen weggaat bij Intermediair omdat de commercie hem vanuit uitgeverij VNU Media zo wordt oppgedrongen dat het journalistieke gehalte van Intermediair door een ondergrens gaat. En laat ik vorige week hebben gelezen dat TEDxMaastricht een commerciële bijlage afneemt in de NRC Weekend van 24 maart. Dit als onderdeel van een partnership tussen NRC Carrière en TedxMaastricht. Op TEDxMaastricht - een initiatief van UMC St Radboud - delen sprekers hun ideeën over de toekomst van de gezondheidszorg.

Over dergelijke commerciële bijlagen, die zijn opgemaakt als redactionele katernen, beklaagde hoogleraar, mediahistoricus en NRC-lezer Huub Wijfjes zich al eens bij NRC. Joost Oranje antwoordde hem dat “de krant dankzij de inkomsten uit advertenties haar redactionele correspondentennetwerk kan bekostigen.”

Feit is dat de advertentiegelden bij printmedia niet meer tegen de plinten opklotsen. Die luxe is voorbehouden aan een enkele online only nichetitel als het in deze editie besproken Tweakers.net. Dus moeten kranten en andere media voor adverteerders de extra mijl gaan. We zullen het ermee moeten doen. Tenzij we willen dat de inkomsten van (nieuws)media (verder) teruglopen, met nieuwe redactionele besparingen tot gevolg, waardoor er nog minder op waarheid wordt gecontroleerd.

Nu zegt Johan Derksen op een event over Branded Content dat je “wel kritisch over je sponsors moet kunnen blijven schrijven”. Dat gaat er niet in bij Eva van Reijmersdal, onderzoeker Commerciële Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Bij mij ook niet. Op zijn voorzichtigst geformuleerd zal niet elke journalist of uitgever de hand die hem voedt even gemakkelijk bijten als die van een vreemde. Zo naïef optimistisch is mijn mensbeeld in ieder geval niet.