"We gaan nooit meer terug naar de vliegtuigmodus. Turbulentie is in de mediasector het nieuwe normaal." Dat stelt Wim Danhof (zie foto) in zijn blog, waarin hij met 800 kilometer per uur de belangrijkste mediatrends doorneemt. Vervolgens legt hij al even vluchtig de link naar de Mediafacts Nationale Uitgeefdag die 15 november plaatsvindt.  

“We ain’t seen nothing yet”, dat zei Christian van Thillo in juni 2015 over de mate van digitale disruptie in de mediasector. Nooit meer rust, nooit meer een nieuwe ‘vliegtuigmodus’; turbulentie is het nieuwe normaal. Inderdaad is er sindsdien van alles gebeurd: de snelle opkomst van live video, het ingezette verval van lineaire televisie, steeds meer content die gepersonaliseerd wordt aangeboden op basis van inzichten uit data: allemaal trends die de mediawereld in een versnellend tempo herdefiniëren. Zelfs Virtual Reality in storytelling lijkt nu echt door te breken.

Klein duimpje tegen de reuzen
2015 en 2016 zijn bovendien de jaren waarin distributiegiganten tevens content-posities hebben ingenomen: Facebook Instant Articles, Google Accelerated Mobile Pages, Twitter Moments, Apple News enzovoorts. Uitgevers zitten met een Faustiaans dilemma: je overleveren aan de grillen en controle van deze reuzen, of je terugtrekken in het reservaat van je eigen, door millennials onontdekte websites, apps en print? Speaking of which: in de VS gaat al 85% van de digitale mediabestedingen naar Facebook en Google (bron: Harvard university). Volgens Ernst-Jan Pfauth “is er geen enkele reden te verzinnen waarom dat in Nederland niet ook zal gebeuren.”

Elders stormt het niet minder
Veel mediabestuurders denken dan ook dat hun sector extra zwaar wordt getroffen door alle digitale disruptie. Fout! In veel andere sectoren stormt het niet minder. Çağlar Göğüş, ceo van Hürriyet - de grootste krant van Turkije - meldde onlangs tijdens de World Publishing Expo in Wenen dat mediabedrijven ten minste snel en zonder grote afbreukrisico’s kunnen experimenteren met alle tools die het digitale tijdperk toch ook biedt om de kosten te verlagen en nieuwe markten voor je te winnen. In de financiële - en pensioenwereld - waar hij voorheen werkte - is dat wel anders!

Geen tijd voor klagen - ook volop kansen!
Tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag op 15 november worden diverse van die tools besproken en gedemonstreerd. In het ene geval gaat het om een dienst waarbij drukwerkoffertes worden doorgelicht, wat gemiddeld een inkoopbesparing van tientallen procenten per drukorder oplevert. In een ander geval gaat het om een social media tool waarbij redacties en het publiek co-creëren, wat de betrokkenheid van het publiek bij een uitgeefmerk enorm verhoogt.

Daarnaast biedt dit evenement bijna 15 innovatiecases vanuit de uitgeverijen en hun mediamerken zelf. Denk bijvoorbeeld aan het online video succes van Mediahuis België, het werven van digitale abonnees door De Correspondent, en aan events als lucratief businessmodel voor New Scientist.

Kom ook - tegen lage kosten - naar de Mediafacts Nationale Uitgeefdag, waar wij dus een mix aanbieden van interessante uitgeefcases en tools die de resultaten van het uitgeven kunnen bevorderen.