Uitgevers komen in beweging, maar wat merkt de consument daarvan in termen van mooie producten en content-ervaringen? Ik heb daar een ambivalent gevoel over. Toch zijn er steeds meer hoopvolle signalen. Lees, en oordeel zelf.

“In Nederland heb ik talloze gesprekken met uitgevers gevoerd, maar mijn indruk is dat Nederlandse uitgevers niet goed weten wat ze met digital magazine publishing aanmoeten.” Dat stelt Mick Niepoth, wiens digital magazine-software Readmore door 30.000 partijen uit zo’n 60 landen wordt gebruikt, maar… nauwelijks door Nederlandse uitgevers. Niepoth spreekt 26 november tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag.

Nederlandse uitgevers lijken behoudender dan hun vakbroeders in andere landen, uitzonderingen daargelaten: ik denk dan vooral aan ‘online only’ titels als Dutch Cowboys of Food Inspiration Magazine. Maar ook aan een b2b-titel als HR Praktijk. Wat digitale magazines betreft: lange tijd viel er veel voor te zeggen om die business links te laten liggen: een dure, tijdrovende bezigheid die geen cent opleverde. Ik kan het weten: ik werkte bij Veronica Magazine om met dure software en een paar designers het eerste interactieve iPadmagazine te maken. Een project waar de stekker uit werd getrokken, zoals Sanoma dat ook deed met de luxe iPad-versies van Viva en Autoweek. Het publiek was nog te klein, de productie te duur. Nu zijn beide problemen opgelost: er zijn zo’n zes miljoen tablets verkocht in Nederland en er zijn verschillende aanbieders van betaalbare software-oplossingen voor het maken van mooie digitale magazines. Readmore is er één van.

Dus uitgevers: maak mede dankzij technologie mooie dingen die mensen verleiden! LINDA., Harper’s Bazaar, JAN: natuurlijk zijn er ook vanuit de traditionele uitgeverijen voorbeelden van aantrekkelijke magazines: op papier, maar – in andere vormen – ook digitaal. Zo heeft De Volkskrant zijn nieuwe – indrukwekkende – website, terwijl G+J Uitgevers toewerkt naar een tablet optimized magazine-portfolio. En Telegraaf Media Groep heeft met Upcoming.nl een formule in handen waar interessante innovaties voor het hele bedrijf uit kunnen voortvloeien. Tot slot lanceerde de NDC Mediagroep deze zomer zakelijke internettelevisie via N Channel TV, een samenwerking met het 7 Ditches platform van Ronnie Overgoor. Laatstgenoemde ondernemer zal tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag vertellen over die samenwerking. Ondertussen moeten we de Belgen niet vergeten: neem de online video productie en distributie van Het Mediahuis en… Media ID: één inlog en loket voor alle Belgische Media. Ook hierover kunt u 26 november lezingen volgen tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag.

Innovaties kunnen ook voortkomen uit consolidaties. Denk aan Sanoma, dat zich concentreert op haar sterkste tijdschriftentitels, haar online portfolio, en televisie. Een keuze die ruimte geeft voor innovatie bij de titels die blijven én de titels die weggaan. Zo kocht New Skool Media achttien niche-titels van Sanoma. Directeur Rob Koghee vertelt 26 november hoe hij deze titels wil revitaliseren. Zo denkt hij aan vorstenhuizenreizen (bij het blad Vorsten) en een landelijke fietsendatabase (bij Fietsactief ). En: digitale magazines met audio en video!

Heeft u mijn ambivalentie in deze column geproefd? Ja, er vinden steeds meer leuke innovaties plaats waar consumenten bij gebaat zijn. Dat betekent het einde van de excuses voor de achterblijvers onder de uitgevers.

Meer innovatie? Bezoek de Mediafacts Nationale Uitgeefdag, schrijf u nu in!