In de tijdschriftensector stormt het zo mogelijk nog meer. Betaalde HOI-oplagen dalen met schrikbarende percentages; Piet Bakker (Hogeschool Utrecht) is bijna bekende Nederlander geworden, aangezien hij de enige is die de cijferspaghetti helder kan duiden. Ondertussen worden in de winkels steeds vaker verschillende bladen in één wikkel verkocht tegen dumpprijzen, stopte Sanoma met jonge bladen als NU Sport en Fab, en brak een hype los toen het Financieele Dagblad ‘goed ingevoerde bronnen’ liet vertellen dat Sanoma de helft van haar tijdschriftenmerken ging ‘killen’; zelfs Viva met de rubriek ‘Any Body’! Matthijs van Nieuwkerk dook er dankbaar bovenop in De Wereld Draait Door, en de rest is bekend. Zelf werd ik in de nasleep hiervan geïnterviewd door Het Parool. Zou het lijfblad wel blijven, vroeg de krant zich af.


Natuurlijk gaat Sanoma niet in één keer de helft van de bladen schrappen. Niet in één keer… Maar als iemand rücksichtlos afscheid durft te nemen van iets - of iemand - wat niet of nauwelijks rendeert, dan is het wel de aanstaande Sanoma Nederland topman Peter de Mönnink. Per 1-1-2014 komt hij over van Reed Business Media. Een fenomenaal bestuurder met veel internet know how, die in het verleden genoeg heeft bewezen lak te hebben aan heilige huisjes of gevestigde reputaties. ‘Nevel a dull moment’ gaat in extremis gelden voor ‘Hoofddorp’.

Laten we ondertussen niet vergeten: de spanning zit er niet minder op bij die honderden kleinere uitgeverijen die opereren in de slagschaduw van bovengenoemde blikvangers. Wat alle traditionele printgebaseerde uitgeverijen gemeen hebben, is dat het zogenaamde businessmodel versneld moet worden vernieuwd. In dit magazine bespreken we van die vernieuwing drie voorbeelden: NDC mediagroep, MT Media en MixMedia (het merk gezondNU). Alle drie hebben ze gemeen dat ze de klant daadwerkelijk centraal zijn gaan stellen.


Dit gebeurt ook bij drie nieuwe platforms voor het aanbieden en kopen van losse artikelen, die recent werden gelanceerd (eLinea, Myjour) of met veel bombarie gepitcht (Blendle). Zij spelen in op de behoefte van een nieuwe groep van (vaak jongere) consumenten die zelf willen bepalen wat ze lezen en alleen dáárvoor willen betalen. Mensen die een hekel hebben aan one size fits all producten uit het tijdperk van serieproductie. Myjour houdt er een sessie over op de Mediafacts Nationale Uitgeefdag, op 26 november in Den Bosch. De cijfers van de eerste twee maanden ‘live’ van het verkopen op artikelniveau worden dan bekend gemaakt.


Sowieso is de Mediafacts Nationale Uitgeefdag hét evenement waar u wordt bijgepraat over alle aspecten van publishing in het internettijdperk. Of, of zo u wil, in het tijdperk van mass customization, waarin de consument werkelijk bepaalt wat u als uitgever doet.


Graag tot 26 november, in Den Bosch!