Afgelopen week liep ik door een groot magazijn vol boeken. Rijen en rijen met grijze stalen rekken. Helemaal gevuld met allemaal kleine stapeltjes verschillende boeken. Daar tussendoor liepen vrolijk fluitende mannen hun orders te pikken. Wanneer bestellingen waren gepikt, liepen ze naar een grote inpaktafel om ze verzendklaar te maken. Los van het feit dat moderne magazijnen al lang geen orderpikkers meer kennen, moest ik denken aan het fenomeen 'printing on demand'. Wat is daar toch mee gebeurd?

Ik vroeg een medewerker van de uitgeverij of ze het concept 'printing-on-demand' toepassen. Hij moest eerst even denken. Het antwoord was vervolgens dat ze een substantieel bedrag hebben bespaard door grotere printopdrachten door te sluizen naar een drukkerij, die de opdracht vervolgens binnen drie uur komt afleveren. Dat bleek echter te gaan om het interne printproces. Secretaresses die in 20-voud een rapport voor een directelid moeten afdrukken en deze naar een kopieerapparaat sturen, krijgen drie uur later de printjes bezorgd, in plaats van dat de printjes uit de printer aan het eind van de gang komt.

Voordelen printing-on-demand
In het kader van kostenbesparing werd er wel eens aan printing-on-demand gedacht. Bij een nieuwe uitgave kan je starten met printing-on-demand. Zelfs al in de testfase kan je een proefpubliek een nul-editie sturen. Als de uitgave vervolgens gereed is en op de markt wordt gebracht en zo succesvol blijkt te zijn dat je met minder risico een grote printopdracht kan geven, schakel je een drukkerij in. En voor het einde van de levensduur stap je weer over op printing-on-demand. Zo blijft de long tail ook aantrekkelijk. En kan je een webshop met een breed assortiment vullen, met lagere voorraadkosten.

Personalisatie wordt mogelijk
Slechtere kwaliteit van printing-on-demand werd nog vaak als tegenargument aangevoerd. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat je inmiddels al je biefstuk kan 3D-printen. Dus waarom zou je geen printproduct in hoge kwaliteit met oplage 1 kunnen afdrukken? Sterker nog, een andere mogelijkheid van printing-on-demand is personalisatie. Juist in deze tijd, waar personalisatie op internet het grote toverwoord is, lijkt dat argument nu wellicht meer valide om printing-on-demand te gebruiken. De mogelijkheid om ook met printproducten te personaliseren. Een persoonlijk voorwoord. Een logo van een bedrijf of school op de kaft. Actualisering van de content. Een selectie van content. Een private label in de markt zetten. Een andere kwaliteit van papier met een andere prijs. Voor boeken. Wellicht ook voor tijdschriften. Ga zo maar verder met ideeën.

Toen het de medewerker duidelijk was, wat ik met printing-on-demand bedoelde, was het antwoord negatief. Hij wist in ieder geval niet van initiatieven op dat vlak. Sterker nog, het boekenmagazijn gaat uitbesteed worden. Als er een partij is die dat wil overnemen...

Magiel Tak | Eurogroup Consulting

Magiel Tak is senior managing consultant bij Eurogroup Consulting. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in het verbeteren van dienstverlening aan klanten. Magiel voerde veel opdrachten uit in de media, onder meer voor Telegraaf, Sanoma, Kluwer en Reed Business. Ook hielp hij organisaties als Endemol, Kabel Noord en HBO.