De digital native vormt de perfecte werknemer voor mediabedrijven door zijn flexibiliteit en veelzijdigheid. Toch blijven uitgevers zoeken naar experts. Dat is vaak de verkeerde weg.

Bij de transitie van papier naar digitaal wordt de factor ‘mens’ nogal eens vergeten. Uitgevers zitten soms opgescheept met duur personeel dat die transitie helemaal niet wil of kan maken. Denk aan de - inmiddels door de actualiteit ingehaalde - scheiding van de internet- en krantenredactie bij De Persgroep in 2011, waar de productie voor het internet - volgens een direct betrokkene - werd ‘gehinderd door mensen die het web niet kennen en willen kennen’.

Het is dus zaak om ‘digital natives’ binnen te halen, voor wie vernieuwing geen ongewenst project is, maar de dagelijkse gang van zaken. Mensen zoals Nalden, die op het Mediafacts Uitgeverscongres 2013, 12 juni aanstaande - als digital native zijn visie op de uitgeefwereld geeft.

 

Nalden staat aan de voet van meerdere succesvolle internetdiensten en –bedrijven. Toch is hij absoluut geen IT-expert. Het is gewoon een ondernemende jongen van deze tijd, die met meer dan één been in de digitale wereld staat, aanvoelt wat er online toe doet en er samen met anderen voor zorgt dat er mooie dingen gebeuren.

 

Iedere uitgeverij een paar Naldens

Eigenlijk zou iedere uitgever dus een paar Naldens in huis moeten halen om succesvolle digitale producten en diensten te ontwikkelen. Vreemd genoeg vind je in vacatures op dit gebied juist keiharde eisen: je moet dit en dat softwarepakket kennen, minstens 3 jaar ervaring hebben met cms X en 5 jaar in dezelfde functie. Die eisen hebben ook met de crisis te maken. Met 8 procent (geregistreerde) werkloosheid is sprake van een echte werkgeversmarkt: er is altijd wel iemand die exact aan uw zelfbedachte eisen voldoet.

 

Toch adviseer ik om de focus van recruitment te verleggen naar ‘zachtere’ eisen. Digital natives kenmerken zich niet door strak ingekaderde expertise, maar door flexibiliteit, veelzijdigheid en leren ‘on the go’. Aan nieuwe technieken passen zij zich razendsnel aan, want er is geen probleem waarvan de oplossing niet via Google te vinden is.

 

Digital natives kunnen allerlei problemen snel oplossen door bijvoorbeeld zelf wat in de html van uw sites te rommelen. En u kunt hen raadplegen voordat u halsoverkop nieuwe digitale projecten uitbesteed. Zo bestaan er bedrijven die voor veel geld toch al weinig toevoegende Tweets streamen tijdens evenementen. Geloof me: dat bleke webredacteurtje dat voor een appel en een ei voor u werkt, kan dat ook, en waarschijnlijk beter.

 

Goed, u moet de mogelijkheden van digital natives niet overschatten: in bestaande html rommelen is wat anders dan professionele websites maken. Laat dat dus vooral over aan de specialisten. Maar als u nieuwe vaste medewerkers zoekt, moet u de digitale allrounders hebben. En die moeten zich niet geremd voelen door een onwetende baas. Misschien wordt het dus ook tijd om uw online manager, die u in het vorige decennium wegpromoveerde naar een toen minder belangrijke post, ook maar eens aan een kritisch functioneringsgesprek te onderwerpen... En te vervangen door een digital native. De managementkennis die laatstgenoemde ontbeert zoekt hij dan wel op via Google.