Data-gedreven uitgeven

Data worden wel het nieuwe goud genoemd. Maar hoe oogst je als uitgeverij data, hoe leg je verbanden en wat doe je vervolgens met die inzichten? In dit digitale magazine vindt u hierover veel inhoud en tips.

Bedrijven die data niet toepassen in hun publishing strategie verdwijnen binnen enkele jaren, zo melden de Gartners en McKinsey’s van deze wereld. Mediafacts sprak in een nieuw digitaal magazine over 'data-gedreven uitgeven' twee uitgevers die qua omgang met data al een eind op weg zijn: David Barens van jongerenwebsite Ondertussen.nl en Pieter Lieverse van Weka Business Media. Daar bleef het niet bij, want in dit digitale magazine bieden we ook informatie over de metrics die je het beste kunt kiezen voor een optimale analyse van het mediagebruik en de merkperformance. Verder vindt u weblinks naar meer informatie over het toepassen van data binnen het uitgeven.

Weka Business Media: 5 op de schaal van 7
Weka Business Media is uitgever van HR Praktijk en Facility Management. Tot nu toe gebruikten deze merken data vooral als segmentatiemiddel om adverteerders een relevant publiek aan te reiken. Maar inmiddels in een traject in gang gezet waarbij data uit allerlei bronnen ook worden gebruikt om de journalistiek en het opleidingen-aanbod te verfijnen, en voor de ontwikkeling van nieuwe proposities.

U leest hoe Weka Business Media dat precies aanpakt in termen van zowel de techniek als de mensen die je daarbij nodig hebt. Op een schaal van 0 tot 7 geeft directeur Pieter Lieverse zijn bedrijf een 5 waar het aankomt op een effectieve omgang met data. 7 is overigens de Heilige Graal: 1 op 1 marketing met HR- en FM-professionals op basis van eenduidige klantbeelden en marketing automation.

Ondertussen.nl scherpt content-keuzes aan
Bij het snelgroeiende Ondertussen.nl dienen data vooral ter aanscherping van de journalistiek. Mediagebruiksdata worden strak geanalyseerd, met name de data die engagement meten, bijvoorbeeld de scrolldiepte. Zo worden na verloop van tijd allerlei patronen zichtbaar op basis waarvan Ondertussen.nl inmiddels nieuwe content-keuzes heeft gemaakt, zoals de publicatie van wat meer langere artikelen en het minder schrijven over entertainment. David Barens vertelt er veel meer over.  

Daarnaast is in dit digitale magazine het hoofdstuk over ‘data’ in het ‘Innovations in Magazine Media 2015-2016 World Report’ samengevat. We zoomden vooral in op de vraag welke metrics eigenlijk écht tellen. Over pageviews versus scrolldiepte, en over unieke bezoekers versus Totale Leestijd.

Data worden alleen maar belangrijker!
Verder krijgt u in het digitale magazine verwijzingen naar nog veel meer content over data, want data vormen misschien wel het belangrijkste aspect van het moderne uitgeven. Waarom?

1) Het aanbod van content stijgt al jaren sneller dan de consumptie van ervan.
2) Dat leidt ertoe dat je als uitgever steeds relevanter moet worden om nog je publiek te bereiken.
3) Die relevantie kun je verhogen door klanten beter te kennen en vervolgens meer gepersonaliseerd te bedienen.
4) Data zijn de grondstof die je hiervoor nodig hebt.

Gratis toegang tot het digitale magazine over 'data-gedreven uitgeven' 
Het digitale magazine over data-gedreven uitgeven is zonder meer toegankelijk voor abonnees van Mediafacts. Geen abonnee? Via deze vrijblijvende kennismakingsactie kunt u zich gratis en eenvoudig toegang verschaffen tot dit digitale magazine én nog twee digitale magazines van Mediafacts, boordevol unieke en relevante informatie over wat succesvolle publishing vereist.

Case study bekijken