Digitale advertentiefraude: een business ontrafeld

Digitale advertentiefraude is een miljardenbusiness geworden. Wat is het, hoe kon het zo ver komen en waarom doen veel adverteerders en uitgevers er zo weinig tegen? En wat betekent dit fenomeen voor de relatie adverteerder - uitgever?

Meer dan 4% van de wereldwijde advertentiebestedingen wordt verspild aan nep-traffic. Uitgevers die bij derden extra verkeer naar hun websites inkopen om daardoor het sitebezoek en de kliks op advertenties op te krikken, kopen zelfs in 52% van die gevallen nepverkeer in: zogenaamde bots die sites bezoeken, in plaats van mensen. De vraag is wanneer adverteerders zich realiseren dat het zo niet verder kan, en maatregelen nemen die dan ongetwijfeld impact zullen hebben op de uitgevers op wiens platformen - vaak zonder hun medeweten - fraude wordt gepleegd met advertentiekliks.

Wie zich verdiept in het fenomeen digitale advertentiefraude wordt al gauw ontnuchterd door het vernuft waarmee criminelen via tientallen manieren elk uur miljoenen euro's ontfutselen aan adverteerders die denken dat ze met hun banners echte consumenten hebben bereikt.

Tijd voor actie
Tijd dus om in deze materie te duiken. Digitale advertentiefraude: hoe kom je eraan en hoe kom je er - hopelijk - vanaf? Moeten er bijvoorbeeld andere afrekenmodellen voor de impact van advertenties komen die fraude minder in de hand werken? In deze Case Study is er veel aandacht voor deze en veel meer vragen rondom een fenomeen dat niet langer veronachtzaamd kan worden.

Toegang tot de Case Study
Deze Case Study is vrij toegankelijk voor abonnees van Mediafacts. Geen abonnee? U kunt zich hier eenvoudig en voor een laag bedrag abonneren. Naast het kennismakingsabonnement krijgt u dan onder meer korting op de entreeprijs voor de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2016. Dit evenement vindt 15 november voor de twintigste keer plaats.

Case study bekijken