Smart Publishing 2017

Hoe behalen mediabedrijven en -merken inmiddels serieuze extra omzet uit ‘Big Data’? En hoe verhogen uitgevers de betrokkenheid van mensen bij hun mediamerken tot op het punt waar een betaalrelatie ontstaat? Deze vragen worden uitgebreid beantwoord in de Case Study ‘Smart Publishing 2017’.

Van data via personalisatie naar engagement
De inhoud ervan is gebaseerd op de belangrijkste inzichten die voortkwamen uit de Mediafacts Nationale Uitgeefdag van eind 2016 in Bussum. Tijdens dat evenement voor directies en management van Nederlandse uitgeverijen kwam in drie van de 22 presentaties een opvallende parallel naar voren: zowel Vakmedianet, Sanoma I SBS als Blendle weten steeds meer munt te slaan uit de toepassing van inzichten die voortkomen uit datametingen -aggregaties en -analyse. Zo wordt content door diverse partijen gepersonaliseerd aangeboden, met bij Blendle nu al conversiestijgingen van 14% tot gevolg.

Creatieve kracht onverminderd belangrijk
Daarmee is de link genoemd tussen ‘Big Data’ en audience engagement, het creëren van een hogere betrokkenheid van mensen bij mediamerken. Uit de verhalen over merken als VROUW, De Correspondent en New Scientist blijkt dat al die inzichten kunnen worden omgezet in creatieve kracht. Op dat punt toont de uitgeefsector sowieso voldoende vitaliteit, zoals al bleek uit het Mercurs-gala, dat niet voor niets als slogan ‘Ode aan de makers’ had. Ook in de verhalen in deze Case Study wemelt het van de voorbeelden van die creatieve kracht.

Gratis toegang voor abonnees
Deze Case Study was korte tijd toegankelijk voor iedereen, maar is inmiddels alleen toegangelijk voor abonnees van Mediafacts. Wilt u altijd en overal toegang tot alle achttien Case Studies die Mediafacts op jaarbasis uitbrengt? Abonneer u dan voor een sympathiek bedrag, waarmee u ook nog eens serieuze korting krijgt op de entree voor de Mediafacts nationale Uitgeefdag. 

Case study bekijken