Top 50 Mediamoves 2016

In 2016 kregen diverse grote Nederlandse nieuwsmedia een nieuwe roerganger, terwijl het in ‘hoofdredacteurenland’ bleef stormen. Dat en veel meer blijkt uit de Top 50 Mediamoves 2016, het jaarlijkse overzicht van de vijftig belangrijkste movers & shakers van de mediasector. Inclusief eigenaardigheden rondom transfers en interviews met topbestuurders, onder wie lijstaanvoerder Erik Roddenhof, CEO van Persgroep Nederland.

NPO wordt digitaal nóg actiever
De andere bestuurders die in dit digitale magazine zijn geïnterviewd zijn Shula Rijxman, topvrouw van de Nederlandse Publieke Omroep en Marieke Cambeen, managing director van vakuitgeverij Springer Media. Binnenkort komt daar Patrick Swart nog bij, de kersverse CEO van WPG Uitgevers. 

Rijxman meldt in het interview onomwonden dat de NPO “op alle platformen aan de slag gaat met vernieuwende vormen en concepten”, waarmee de NPO nóg meer in het vaarwater komt van de commerciële uitgeefsector, die moet vernieuwen zonder belastinggeld als steun in de rug.

De stoelendans der hoofdredacteuren
Verder is een apart artikel gewijd aan ‘de stoelendans der hoofdredacteuren’, vooral een waar feest in de sector van de magazine media. Redactionele ervaring wordt steeds minder belangrijk, commercieel gevoel daarentegen des te meer.

Feitjes over poppetjes
Maar de basis van dit digitale magazine is toch het overzicht van de vijftig belangrijkste bestuurders die in de mediasector in 2016 van baan veranderden. Over elke persoon wordt het nodige verteld en u leest daarbij soms opmerkelijke feiten en details.
De top 10 werd hiërarchisch vastgesteld, plaats 11 tot 50 in alfabetische volgorde. Maar ook dat laatstgenoemde keurkorps stelt toch echt iets voor in medialand: Theo Eijspaart en Wim Danhof putten bij de vaststelling van de Top 50 Mediamoves 2016 uit een bruto namenlijst van 250 mediabestuurders die vorig jaar van baan veranderden.

Gratis toegang voor iedereen! 
De Top 50 Mediamoves 2015 is tot 17 februari toegankelijk voor iedereen, en daarna alleen nog voor abonnees van Mediafacts. Wilt u altijd en overal toegang hebben tot de digitale magazines die Mediafacts met grote regelmaat publiceert over alles wat van belang is voor mediabestuurders? Abonneert u zich dan op Mediafacts voor een bijzonder sympathiek bedrag!

Case study bekijken