Trends in digitaal adverteren

Native advertising blijft geen vluchthaven voor uitgevers die hun digitale verdienmodellen bedreigd zien door adblockers. Dat is de meest impactvolle conclusie van een nieuwe Mediafacts Case Study over trends in digitaal adverteren.

Wat ook uit de Case Study blijkt is dat in 2016 uitgevers voor het eerst meer banners verkopen via programmatic trading dan via handmatige verkoop. Sebastiaan Hartog, manager Programmatic Demand bij Sanoma - SBS legt uit wat er bij programmatic trading komt kijken.
Natuurlijk mogen ook de ANA-papers uit juni 2016 niet ontbreken, waaruit bleek dat adverteerders hun mediabureaus niet meer kunnen vertrouwen. Maar de gewraakte kickbackdeals zijn historisch heel logisch te verklaren, zo legt Martin van der Meij uit.   

Waar het minder over gaat
Gaat deze Case Study dan in op alle relevante aspecten van het digitale adverteren in? Nee, dat is onmogelijk: een encyclopedie van duizend pagina’s is nog te kort om uit te leggen hoe deze markt in zijn totaliteit werkt. Het adverteren op mobiele platformen heeft Mediafacts in september 2015 in een aparte Case Study besproken, terwijl trends in video advertising dit najaar terugkomen in een Case Study over online video.

Veel wordt 'programmatic'
De focus in de huidige Case Study ligt op de ontwikkelingen rondom programmatic trading. Zo zal ook native advertising meer en meer langs deze weg gaan verlopen. Dat is namelijk wel zo efficiënt voor de adverteerder, maar de ironie is dat juist daardoor native advertising kan ontaarden in een nieuwe adblocking-nachtmerrie voor adverteerders en uitgevers. Overigens willen die ontwikkelaars van adblocking software soms best advertenties op uitgeefplatforms doorlaten, maar dan moeten uitgevers wel eerst een uitgebreide, prijzige whitelisting procedure doorlopen, zo is in deze Case Study te lezen.

Een nog jonge sector
Kortom: de wereld van het digitale adverteren is complex en totaal niet transparant. Dit ondanks het naïeve geloof dat ‘digital’ transparantie zou brengen. Schimmigheid en cowboypraktijken zijn betere benamingen die momenteel de keten van het digitale adverteren karakteriseren. Ach, de sector is nog jong!

Toegang tot de Case Study
Deze Case Study is vrij toegankelijk voor abonnees van Mediafacts. Geen abonnee? U kunt zich hier eenvoudig en voor een laag bedrag abonneren. Naast het kennismakingsabonnement krijgt u dan onder meer korting op de entreeprijs voor de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2016. Dit evenement vindt 15 november voor de twintigste keer plaats.

Case study bekijken