Uitgeven: naar winst uit data

Mediabedrijven die klantdata én contextuele data slim verzamelen, analyseren en toepassen zien dat vertaald in omzetgroei en winnen terrein op de concurrentie. Dat blijkt duidelijk uit de Mediafacts Case Study 'Naar winst uit data'. 

In deze Case Study belicht Wim Danhof best practices van NRC Media en Vakmedianet. Daarnaast analyseert de internationaal erkende Big Data-expert Mark van Rijmenam het beleid van Nederlandse mediabedrijven rondom 'Big Data'. 

Deze tien vragen worden onder meer beantwoord:

  • Hoe begin je aan een datagedreven uitgeefstrategie en hoe organiseer je dat in je mediabedrijf?
  • Hoe hebben diverse merken van Vakmedianet hun Google-rankings en bereik 'dankzij data' spectaculair verhoogd? 
  • Hoe vond Vakmedianet dankzij data al meer dan een miljoen euro aan extra omzet?  
  • Waarom zijn contextuele data nóg belangrijker dan geïntegreerde klantdata om te komen tot lucratieve nieuwe uitgeefproposities?
  • Waarom schrapte NRC Media oplagecijfers als de leidende succesindicator?
  • Waarom stopte NRC Media met gratis - en kortlopende betaalde proefabonnementen?
  • Welke abonnementsvormen werken het best in de dagbladindustrie en waarom?
  • Hoe weet NRC Media dankzij data meer dan 50% van de abonnementsopzeggingen (per e-mail) te voorkomen?
  • Hoe komt het dat NRC Media voor het eerst sinds bijna twintig jaar weer structurele oplagegroei meemaakt?
  • Waarom is data een zaak van het management, en niet een zaak van de IT? 
Case study bekijken