Wat uitgevers moeten weten over chatbots

Facebook’s openstelling van haar chatplatform Messenger voor bots markeert het begin van een paradigmaverandering op het gebied van marketing én media. In een nieuwe Case Study leest u alles wat uitgevers moeten weten over chatbots.

Chatbots zijn virtuele assistenten met wie je kan communiceren binnen een chatprogramma. Ze worden aangestuurd door kunstmatige intelligentie en kunnen allerlei taken uitvoeren: bloemen bestellen, bankzaken regelen, vliegtuigboekingen doen of omzetten, gepersonaliseerde journalistiek toeleveren enzovoort.

Het tij zit mee
Op het mobiele web wordt veel minder gebrowsd dan op het vaste internet en er worden ook steeds minder apps gedownload. De chat app is daarentegen een blijvertje: het is dé manier waarop steeds meer mensen met elkaar communiceren. Het chatplatform lijkt dan ook de gunstigste omgeving te zijn voor bedrijven om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Voortschrijdende kunstmatige intelligentie brengt met zich mee dat bots het medium zijn waarlangs dit (binnen chatprogramma’s) gebeurt. Nu ’s werelds grootste chatplatform Messenger is opengesteld voor ontwikkelaars van bots, lijkt het hek van de dam: chatbots worden gemeengoed. U leest over de verregaande gevolgen daarvan voor tal van economische sectoren, niet in het minst de mediasector.  

De timeline staat steeds meer centraal
Mochten mediabedrijven denken dat het met die chatbots zo’n vaart niet zal lopen en dat het vooralsnog een ver-van-mijn-bed-show in de Verenigde Staten, dan is deze Case Study een goede wake-up call. U leest uitgebreid waarom chatbots sneller dan u denkt onmisbaar worden en hoe mediabedrijven ze kunnen inzetten. Onderwijl leest u waarom bots platformen als Blendle, maar ook ingewikkeld in te regelen e-mailmarketingcampagnes kunnen vervangen. Steeds meer consumenten zijn klaar met de mediafragmentatie en willen in hun timeline bediend worden.

Toegang tot de Case Study
Deze Case Study is vrij toegankelijk voor abonnees van Mediafacts. Geen abonnee? U kunt zich hier eenvoudig en voor een laag bedrag abonneren. Naast het kennismakingsabonnement krijgt u dan onder meer korting op de entreeprijs voor de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2016. Dit evenement vindt 15 november voor de twintigste keer plaats.

Case study bekijken