Chatbots - virtuele assistenten in chatprogramma’s - worden voor uitgeverijen snel onmisbaar om aansluiting met hun publiek te blijven houden. Hoe passen de eerste uitgeverijen wereldwijd chatbots toe? En hoe ontwikkel je zoiets als een chatbot-strategie? Daarover houdt Antal de Waij 15 november een presentatie van 50 minuten tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2016. Locatie: congrescentrum ’t Spant in Bussum.

In mei gooide Facebook een hunebed in de mediavijver door haar immens populaire chat app Messenger open te stellen voor ontwikkelaars van bots. Sindsdien worden overal ter wereld bots voor chatprogramma’s ontwikkeld, die tal van functies vervullen: bloemen bestellen, vliegtickets regelen of omboeken, maar ook mensen in contact brengen met (gepersonaliseerde) journalistiek. Voortschrijdende Kunstmatige Intelligentie drijft bots tot steeds betere prestaties.

Helemaal van deze tijd
De chatbot heeft het tij mee: op het mobiele web wordt veel minder gebrowsd dan op het vaste internet. Maar behalve websites lijken ook apps in het mobiele mediatijdperk hun beste tijd alweer gehad te hebben. Mensen gebruiken gemiddeld maar drie apps op frequente basis, zo meldde Comscore in 2015. De chat app is daarentegen een blijvertje: het is dé manier waarop steeds meer mensen met elkaar communiceren. Juist de aanwezigheid van virtuele - soms letterlijk waarde toevoegende - assistenten in een omgeving waar consumenten zich de hele dag bevinden, maakt deze chatbots tot een kansrijke megatrend. Recente rapportages bevestigen ook dat messaging de dominante manier van communiceren is van nieuwe generaties. 

De opkomst van chatbots brengt uitgevers nog meer uitdagingen dan zij al hebben. Door de direct oproepbare mogelijkheden van elk type media zullen uitgevers nog meer concurrentie ervaren. Om mee te kunnen gaan zullen ze deze ontwikkeling moeten omarmen. Denk bijvoorbeeld aan het direct oproepen van fotoseries, een video of een podcast met achtergrondinformatie. 

De CNN-chatbot
Een mooi voorbeeld is de CNN nieuwsapp. Via de CNN bot is het mogelijk een gepersonaliseerde nieuwsfeed te ontvangen van de topverhalen van CNN. Je ontvangt dagelijks een verhaal. Als ontvanger van het nieuwsbericht heb je misschien niet de tijd om het hele verhaal te lezen. Via een optie in de chatbot kun je vragen om een samenvatting die gemaakt is door het CNN-nieuwsteam. Ook kun je een vraag stellen aan de nieuwsredactie van CNN. Deze vragen zullen meestal beantwoord worden door de chatbot. De CNN-redactie moet echter alert blijven op vragen die de bot (nog) niet kan beantwoorden.

Bots vergen nog meer ondernemerschap
Bots worden waarschijnlijk dusdanig intelligent dat zij op basis van tekstanalyse en gedragsvariabelen proactief voorstellen kunnen doen die relevant zijn voor gebruikers. Denk hierbij aan een redacteur die content schrijft waarin verschillende leveranciers of fabrikanten worden genoemd. Deze worden herkend en de e-commerce winkels van dergelijke partijen kunnen direct vanuit de chatbot worden opgeroepen. Vanuit de content. Dit levert traffic of transacties op. Uitgevers zouden kunnen nadenken over een businessmodel dat deze waardecreatie afrekent met de betreffende partijen.

15 november: tips & trics voor een chatbotaanpak
Op 15 november houdt Antal de Waij tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag een lezing over hoe uitgevers chatbots kunnen omarmen om het publiek voor zich te winnen en om nieuwe business te creëren. Immers: de analoge, printgebaseerde uitgeefbusiness blijft teruglopen, terwijl het digitale, desktop-gebaseerde businessmodel tevens in de krimpfase is aanbeland. De Waij legt uit wat er komt kijken bij de ontwikkeling van een uitgeefstrategie rondom chatbots. Ook geeft hij talrijke praktische tips om - met de voeten in de klei - hiermee te experimenteren. Daaronder zes tips voor een optimale gebruikerservaring van de chatbot.

Antal de Waij is docent aan de Beeckestijn Business School en is tevens directeur van zijn adviesbedrijf Engagement Media.