Topman Gert Ysebaert gelooft dat Mediahuis op termijn net zo goed bereik aan data kan koppelen als Facebook en Google dat doen, waarna een belangrijk concurrentievoordeel overblijft om reclamebestedingen terug te winnen van deze mastodonten: betrouwbare journalistieke merken in plaats van het nepnieuws dat welig tiert op Facebook. Dat bleek uit een podiuminterview tijdens het Mediapark Jaarcongres op het Mediapark in Hilversum. Natuurlijk kwam ook de naam Talpa als een zetduiveltje opduiken.

Want was Talpa niet dat moderne, toekomstgerichte mediabedrijf dat verstand heeft van bewegend beeld, daar waar de Belgen van het Mediahuis ambachtelijke, old school krantenmakers zijn? Dat was het beeld dat Nederlandse media - niet gehinderd door kennis over de allang ingezette videostrategie van Mediahuis - neerzetten tijdens de biedingenstrijd met Talpa om de meerderheid van de aandelen in de Telegraaf Mediagroep. Een strijd die Mediahuis zoals bekend in haar voordeel besliste. Niet toevallig werd derhalve het interview met Gert Ysebaert voorafgegaan door een bedrijfspresentatie die bestond uit louter in het bedrijf gemaakte videocontent.

Om tafel met Talpa
“In twee jaar tijd heeft Mediahuis al 320 miljoen videoviews gerealiseerd”, aldus Ysebaert. Over de relatie met Talpa: “Talpa is contentleverancier, radiopartner én is een concurrent geweest, maar wij waren vastbesloten Telegraaf Mediagroep te verwerven.” Na aandringen van interviewer Rens de Jong: “Ja, we zouden liever alle aandelen hebben gehad, maar wij kunnen onze plannen ook prima realiseren met de huidige meerderheid van de aandelen. We zullen de komende maanden denk ik wel met Talpa aan tafel gaan om te kijken hoe we eruit komen. Ze zijn ook leverancier. Misschien kunnen we een manier vinden om met Talpa samen te werken en het vertrouwen weer op te bouwen. Weet u: wij zijn vredevolle mensen.”

TMG moet in 2019 gezond zijn
Over de doelstellingen met Telegraaf Mediagroep liet Ysebaert weten dat het bedrijfsonderdeel in 2019 op de rit moet zijn en weer winst moet maken. “TMG gaat niet meer zestig strategische trajecten uitvoeren, maar vijf. Je zult moeten kiezen.”
De Mediahuis-topman liet zich niet andermaal verleiden tot uitspraken over de gewenste verkoop van Geen Stijl en Dumpert, maar wie tussen de regels door luisterde twijfelde niet aan het feit dat er voor beide mediamerken geen toekomst is binnen TMG als onderdeel van Mediahuis.

Naar meer slagkracht tegen de ‘frenemies’
Vervolgens ging het interview over iets veel wezenlijkers: de concurrentie met de grote Amerikaanse mastodonten. Ysebaert heeft goede hoop dat Mediahuis - in Nederland ook eigenaar van NRC Handelsblad - zich daar stevig tegen in het geweer kan stellen: “In België, en nog meer in Nederland, zijn al heel veel mediabestedingen verschoven naar Google en Facebook. Mediahuis heeft met al haar journalistieke merken ook heel veel bereik. We moeten dat bereik alleen beter koppelen aan data. Op dat gebied maken we momenteel een grote inhaalslag. Wij verzamelen heel veel data. Wanneer mediabedrijven op de advertentiemarkt dan nog eens data gaan delen - wij zouden dat bijvoorbeeld ook met de Persgroep kunnen doen - dan kunnen we serieus concurreren met die grote Amerikaanse partijen. We zitten nu eenmaal in een wereld waarin je met dezelfde mensen concurreert en samenwerkt. We werken op sommige vlakken ook met Google en Facebook samen terwijl het onze concurrenten zijn.”

Ysebaert gelooft zelfs een deel van de mediabestedingen die nu naar Google en Facebook gaan te kunnen terugwinnen. Als Mediahuis data net zo goed aan bereik kan koppelen als Facebook, dan rest volgens hem een competitief voordeel: “Onze journalistieke merken vormen een betrouwbare omgeving in tijden van Fake News.” Een sneer natuurlijk naar Facebook, dat de grootste moeite heeft om het vele nepnieuws op het platform uit te bannen.