Het Nederlands Dagblad verschijnt vanaf vrijdag 30 oktober op tabloidformaat. De christelijke krant wordt daardoor actueler, dikker, duurzamer en beter leesbaar.

De verandering van formaat hangt samen met de overstap naar een andere drukker, Rodi Media in Diemen. De afgelopen vijf jaar werd het Nederlands Dagblad op het exclusievere berliner-formaat gedrukt. Daarvoor was de zelfstandige krant aangewezen op de enige Nederlandse drukker met een berliner-pers: Janssen/Pers in het Limburgse Gennep. "De transporttijd die we nu gaan uitsparen, betekent een twee uur latere deadline en dus een actuelere krant", zegt hoofdredacteur Sjirk Kuijper. "En het iets kleiner formaat compenseren we ruimschoots door wekelijks tenminste dertig procent meer pagina’s te maken."

Toelichting Rinder Sekeris
Uitgever Rinder Sekeris benoemt nog twee voordelen van de verandering: "De moderne Cortina-pers van Rodi Media brengt de inkt waterloos op papier. Dat is een milieuvriendelijk procedé, en het levert fraaie foto’s op en een haarscherp leesbare letter. Daar zijn onze lezers én adverteerders blij mee." Volgens Sekeris investeert het ND niet alleen in digitale producten, maar ook in papier "omdat dit product nog lang blijft bestaan. De papieren krant blijft daarmee een belangrijke pijler onder het Nederlands Dagblad." 

De opmaak en indeling van de krant veranderen niet revolutionair. "Grafisch ontwerper Anka Kresse heeft vijf jaar geleden voor de berliner-krant een strakke vormgeving neergezet die met wat subtiele aanpassingen zo naar tabloid te converteren was", legt Sjirk Kuijper uit. "Wel gebruiken we de uitbreiding van het aantal pagina’s om een breder inhoudelijk menu aan te bieden binnen een overzichtelijker structuur."

De oplage van het ruim zeventig jaar oude Nederlands Dagblad stabiliseert dit jaar op 24.000 betaalde abonnementen, waarmee de krant een dagelijks bereik van zo’n honderdduizend lezers realiseert.