Overnameprooi Telegraaf Media Groep past beter bij Mediahuis dan bij Talpa. Natuurlijk is het bedrijf van John de Mol een kampioen in tv-producties en creatieve contentconcepten. Van de exploitatie van dagbladen heeft het echter weinig kaas gegeten, terwijl juist (abonnementen op) die dagbladen binnen het TMG-portfolio nog lang een groot deel van de omzet vertegenwoordigen. Mediahuis wordt in alle media-analyses gemakzuchtig getypeerd als een degelijk krantenbedrijf, terwijl de Belgen juist wel het volledige mediaspectrum beheersen waar TMG in actief is: dagbladen, digitale media & video, lineaire tv en radio.

TMG-topman Geert-Jan van der Snoek benadrukt (terecht) al jaren dat “de nieuwsconsument in rap tempo van woord naar beeld gaat”. Tel je winst maar uit bij Talpa, zou je op basis van analyses in de Nederlandse media dus kunnen concluderen: al helemaal bij een bod van 5,90 euro per aandeel, waar Mediahuis tot nu toe 5,25 euro bood. En natuurlijk moeten we afwachten of De Mol echt TMG in zijn geheel wil overnemen of dat hij slechts de druk op Mediahuis opvoert.  

In alle analyses van de laatste tijd wordt voorbij gegaan aan de videosuccessen van Mediahuis en aan het brede scala activiteiten waarmee dit mediaconcern zich wel degelijk bezig houdt. Bij de keuze voor een eventuele overname door Mediahuis moeten betrokkenen overigens eerst een mogelijke mentale barrière slechten: het idee dat 'oer-Hollandse mediamerken’ bij Hollanders beter af zouden zijn dan bij Vlamingen als eigenaar. Niet iedereen is even gecharmeerd van de gedachte dat Belgen het vrijwel complete Nederlandse krantenlandschap in handen zouden hebben. Zo ziet René van Zanten - directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek - ons er liever niet “uitgefietst worden door de Belgen”. De Vlaamse volksaard redelijk kennende, geloof ik trouwens ook niet dat onze zuiderburen dat omgekeerd zouden accepteren. De neiging om zich af te zetten tegen de grote Nederlandse broer zit in die cultuur ingebakken. Zelfs de overname van supermarktketen Delhaize door Ahold lag er al gevoelig. 

Mediahuis: veel video-know how
Terug naar de nuchtere feiten: Mediahuis heeft wel degelijk verstand van audiovisuele media. Tweeënhalf jaar geleden heeft het in Antwerpen gevestigde concern een centrale videoredactie opgericht die sindsdien de successen aaneen rijgt en blijft groeien: de pool met topspecialisten wordt er doorlopend uitgebreid. Het aantal video's en videoviews op de sites van kranten als De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen explodeerde. Ook weet Mediahuis waarschijnlijk beter dan Nederlandse mediabedrijven hoe het die video’s zelf optimaal kan exploiteren.

Steeds meer producties voor tv-zenders
De zogenaamde old school krantenmakers van Mediahuis verkopen ook steeds meer creatieve (video)formats aan bedrijven en zelfs Vlaamse tv-zenders. Kennelijk zijn ze dus van ‘tv-kwaliteit’. En de Belgen realiseren ook steeds meer inkomsten uit vaak creatieve, ‘branded videoseries’. Video is bij Mediahuis dan ook uitgegroeid tot een business met een miljoenenomzet. Ik ken in België en Nederland dan ook geen andere dagbladuitgeverij die qua video-strategie op hetzelfde niveau acteert als Mediahuis. 

Ook in radio en tv
Wie dit bedrijf in de media wegzet als expert in ‘dode-bomen-journalistiek’ is dus wel heel kortzichtig bezig, temeer omdat Mediahuis in de segmenten lineaire televisie én radio - de love baby van John de Mol - sterke posities heeft ontwikkeld. In oktober 2016 werd bekend dat in 2017 veel audiovisuele activiteiten van de Mediahuis-aandeelhouders Corelio en Concentra in de groep worden ingebracht. Het gaat onder meer om het Nederlandstalige - en Franstalige Radio Nostalgie, een zender met een sterk stijgend marktaandeel. Daarnaast betreft het de vier lineaire regionale tv-stations (ATV, TV Limburg, TV Oost en ROB TV) en het belang in De Vijver Media (de Vlaamse tv-zenders Vier, Vijf en Zes en het productiehuis Woestijnvis).

Niets mis met winstgevende dagbladen
Ondertussen koestert het mediaconglomeraat inderdaad zonder schroom haar dagbladen (inclusief alle digitale verschijningsvormen) als een mediumtype dat nog lang niet heeft afgedaan. Abonneeaantallen lopen bij de meeste merken weliswaar terug conform de generieke langjarige mediatrend, maar nog tot in lengte van jaren vormen (abonnementen op) dagbladen cq nieuwsmedia de belangrijkste moneymakers van Mediahuis, en volgens mij is die situatie bij TMG niet anders. Zolang de verschillende titels - mede door de schaal waarop Mediahuis (zelfs nu al) opereert - flinke winst maken, wordt er ook in geïnvesteerd. Sexy is het misschien niet, maar verstandig wel.

De meest logische partij
De Belgen van Mediahuis beheersen dus alle takken van sport waar TMG in actief is. Belgen kun je ook prima als (zogenaamde) baas hebben, vraag dat maar aan bijvoorbeeld hoofdredacteur Philippe Remarque van De Volkskrant. Sowieso zijn Nederlandse kranten als Volkskrant, Trouw, Parool en AD zeker niet slechter geworden onder de paraplu van De Persgroep, die eerste Vlaamse ‘indringer’ in het Nederlandse medialandschap en de grote rivaal van Mediahuis. En werd bijvoorbeeld Het Parool onder de Persgroep meer of minder 'Amsterdams'?  

Afwachten
Het wordt spannend om te zien in wiens handen TMG uiteindelijk terecht komt. Momenteel is er een patstelling: De Mol heeft een minderheid van de aandelen, maar normaal gesproken kan een Raad van Bestuur van TMG een duidelijk hoger overnamebod niet zomaar naast zich neerleggen. Bovendien is er door de eerdere radiodeal met Talpa al een link tussen TMG en De Mol. De mediatycoon kan echter niet zonder instemming van de familie Van Puijenbroek TMG overnemen, terwijl laatstgenoemde aandeelhouder samen met de directie van Mediahuis was opgetrokken in het eerste overnamebod en daarbij een meerderheid van de aandeelhouders achter zich schaarde. De beste uitkomst van dit machtsspelletje is naar mijn onbescheiden en ongevraagde mening dus dat Telegraaf Media Groep verder gaat onder de Vlaamse vlag van Mediahuis: zowel voor de medewerkers van TMG als voor het behoud van 'oer-Hollandse' journalistiek lijkt mij dat het beste scenario.  

Wim Danhof, hoofdredacteur Mediafacts