WPG Uitgevers krijgt - als de plannen worden goedgekeurd - een centrale afdeling die innovatie binnen het bedrijf zal regisseren en versnellen. Dat stelt de nieuwe CEO Patrick Swart in een interview met Mediafacts. De beoogde innovatie unit zal met pakweg 3 tot 6 mensen van start gaan en zich onder meer bezighouden met nieuwe toepassingen op basis van intellectueel eigendom en data-analyse. - Fotocredit: Stijn Rademaker

WPG Uitgevers heeft een hoog aangeschreven boeken- en tijdschriftenportfolio, en daarnaast een educatieve uitgeverij (Zwijsen) in de gelederen. Patrick Swart zegt aangenaam verrast te zijn door innovaties die vanuit diverse afzonderlijke merken en werkmaatschappijen plaatsvinden. Tegelijkertijd acht hij een centrale innovatie unit noodzakelijk om als groot mediabedrijf (450 werknemers, meer dan 40 merken) snel genoeg in te kunnen spelen op de aanhoudende veranderingen in het mediagebruik.

Inspelen op marktkrimp én portfolio-ontwikkeling
Hij stelt verder dat “WPG Uitgevers in 2017 zal meeschalen met de marktkrimp bij papieren media”, maar dat hij juist ook veel kansen ziet voor portfolio-ontwikkeling: mede op basis van nieuwe inzichten die voortkomen uit data-analyse. Door de analyse van data kunnen de faalkosten bovendien omlaag. Zo is WPG met twee partners een pilot gestart om een tool te ontwikkelen die het falen (of juist succes) van een boek kan voorspellen: de worst- dan wel bestseller predictor.  

Het complete interview
Lees het eerste uitgebreide interview met Patrick Swart als CEO van WPG Uitgevers. Swart is tevens de nummer 3 uit de Top 50 Mediamoves die Mediafacts onlangs samenstelde over het jaar 2016. In het interview ontvouwt Swart de strategie en stelt hij eveneens dat WPG Uitgevers zich "veel minder bescheiden moet opstellen naar de retail- en adverteerdersmarkt".