Nederland telt 1,7 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van sportsupplementen. Jongeren vormen de grootste groep. Eiwitten en creatine zijn de meestgebruikte supplementen en XXL Nutrition is het populairste merk. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.

Vooral populair onder jongeren

Ruim 1,7 miljoen Nederlanders gebruikten het afgelopen jaar sportsupplementen. Dat komt neer op 12% van de Nederlandse consumenten. Gemiddeld nemen gebruikers de supplementen ongeveer om de dag (16 dagen per maand). Mannen (15%) gebruiken vaker sportsupplementen dan vrouwen (8%). De groep 18- tot en met 34-jarigen neemt het vaakst sportsupplementen (31%). Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar (10%) en 50-plussers (2%) gebruiken deze aanzienlijk minder vaak.

Eiwitten en creatine meest gebruikt

Vier op de vijf (80%) gebruikers van sportsupplementen neemt eiwit voor sportdoeleinden. Eiwit is daarmee het meestgebruikte sportsupplement. Creatine (47%) volgt op de tweede plaats. Ruim een kwart van de gebruikers van sportsupplementen neemt cafeïne (27%), het actieve ingrediënt in pre-workout. Isotone dranken (13%) en elektrolyten (11%) worden ook relatief vaak gebruikt.

 

 

XXL Nutrition populairste merk

Maar liefst 36% van de gebruikers van sportsupplementen koopt deze van XXL Nutrition. XXL Nutrition is daarmee het populairste merk. Body&Fit (24%) en ESN (14%) volgen op de tweede en derde plaats. Sportsupplementen van Myprotein (9%) worden ook relatief vaak gebruikt.