Vandaag verschijnt de vierde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de bereiksonderzoeken waar panels worden gebruikt (panels voor kijken, luisteren en online). NMO Mediatrends is een waardevolle bron van informatie en biedt een solide basis voor een goed doordachte mediastrategie.

 

Voor deze vierde editie zijn meer dan 8.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. Net als vorig jaar is NMO Mediatrends aangevuld met jaarcijfers vanuit de NMO Print & Merken Monitor, NMO Luisteren, NMO Kijken en NMO Online. Deze aanvulling vanuit de bereiksonderzoeken levert een compleet beeld van de ontwikkelingen in mediagedrag van de Nederlandse bevolking.

 

De verschuivingen ten opzichte van de vorige editie (2023) zijn minimaal, wel blijven de online vormen en online platformgebruik in populariteit toenemen. Met name jongeren geven bovengemiddeld aan vaker online te gamen, in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. Wat betreft de penetratie van devices in huishoudens domineren televisie en smartphone de lijst met beide een penetratiegraad van ruim 95%. Voor smartphone neemt dat nog steeds toe. De aanwezigheid van de smartwatch en spelcomputers is ook toegenomen. Bij andere smart devices die verbonden zijn met het internet zijn er lichte toenames te noteren. Een smart TV is aanwezig in 71% van de huishoudens en een smart speaker in 26% van de huishoudens.

 

Het volledige rapport NMO Mediatrends 2024 is vanaf dinsdag 11 maart te vinden op de website van NMO: www.nationaalmediaonderzoek.nl.