Het is een makkelijke vraag, maar een goed antwoord is een kwestie van vele afwegingen. Het is geen eenvoudige beslissing om de werving van advertenties buiten de deur te laten doen. Tijdens het vervaardigen van een tijdschrift  is het prettig om direct zicht op deze activiteiten te hebben. Zo kun je op het laatste moment nog tot een opvulling komen in de opmaak en snel met een klant een prijs overeenkomen om toch weer het contract te kunnen verlengen voor de periode die komen gaat.

De kracht van de uitgeverij zit in de productie van content. Natuurlijk bestaan er lijntjes met bedrijven in de branche en dús adverteerders, maar het is prettig om onafhankelijk in deze relatie te staan en het nieuws toch zo te brengen als de uitgeverij dit graag zou doen. Het maakt dan niet uit of de uitgeverij aan een stichting, branchevereniging of patiënten/beroepsvereniging is gelieerd of niet.

Dan is er nog de kwestie van personeel. Er zijn diverse mogelijkheden, maar welke bezetting is hierin optimaal? Werk je met vaste krachten binnen de uitgeverij en zijn deze fulltime of parttime in dienst? Je kunt ook werken met freelance accountmanagers op basis van een uurtarief. Een groot voordeel van uitbesteding aan een full service dienstverlener is onder meer dat er altijd verkoop aanwezig is, ook in vakantieperiodes of in geval van bijzonder verlof of ziekte.

De vaste maandelijkse lasten voor een interne kracht kunnen soms niet uit de maandelijkse advertentie opbrengsten verdiend worden. Het medialandschap is grillig en onderhevig aan veel invloeden van buitenaf. Het is dan ook prettig te weten dat, ondanks dat je een deel commissie afdraagt, je toch geld over zult houden aan de advertentie inkomsten. Een overeenkomst op basis van No cure no pay is hierin key factor.

Het intensieve contact met adverteerders bij de contractuele bevestigingen en de financiële afhandeling zijn altijd bijkomende zaken, waarvan je graag had gezien dat dit in ervaren handen zou zitten. Naast een goede controle op het aangeleverde advertentiemateriaal is het prettig om met een ervaren advertentieverkoopbureau in zee te gaan om ook van de laatst ontwikkelingen kennis te nemen.

Begrijpelijk wanneer er onzekerheden zijn en er vragen bestaan. Hoeveel inzet krijgt mijn blad, hoe worden leads verzameld en opgevolgd, blijf ik nog wel contact houden met mijn adverteerders? Het werken met een vaste accountmanager zorgt voor een vertrouwd gevoel en zo kan er snel geschakeld worden, ook rondom deadlines. Door het meedenken en leveren van rapportages blijft de betrokkenheid groot.

Een sterk samenwerkingsverband en heldere afspraken kunnen een win-win voor twee partijen zijn. Laat je eens informeren over de mogelijkheden. www.bureauvanvliet.com of stuur een mailtje naar r.donkel@bureauvanvliet.com