Van print naar digitaal, of toch niet?
Alweer tien jaar geleden spraken wij met bezorgde uitgevers. Waar zij ook kwamen, welk seminar zij ook bijwoonden, de boodschap was duidelijk. Print zal ophouden te bestaan, dus was je nog niet begonnen met de transitie naar digitaal dan kon je daar maar beter mee beginnen voor het te laat zou zijn.
Makkelijker gezegd dan gedaan! Voor vrijwel elke uitgeverij een forse investering, maar nog geen bewezen bron van inkomen. Voor menig uitgeverij zorgde dit voor dilemma’s, veel vragen en een gezonde portie angst.
Nu tien jaar later, het is 2021 en print is (gelukkig) nog steeds volop in leven. Sterker nog, het aantal tijdschriften in Nederland is nog steeds groeiende. De behoefte naar een fysiek tijdschrift om ons daarmee even te kunnen onttrekken aan de schermpjes is er gelukkig nog volop.
Maar waar de schappen in de winkels vroeger uitpuilden met tijdschriften, worden deze nu steeds vaker vervangen door andere producten. Mede hierdoor worden uitgevers gedwongen om de zichtbaarheid op een andere manier te creëren!
Hadden ze dan toch gelijk? Hadden we de transitie naar digitaal dan toch moeten maken? Met het magazine dus zeker niet, maar met het bereiken van die potentiële lezer eigenlijk wel. Gelukkig hebben de meeste uitgeverijen hier al actie op ondernomen en zijn zij volop aan de slag gegaan met het creëren van online bereik en zichtbaarheid. Maar voor alle andere uitgeverijen is het zeker nog niet te laat, want je bent nog prima in staat dat prachtige blad uit te brengen. Maar raadzaam is het zeker wel om hiermee snel aan de slag te gaan!
Antwoordkaartjes, wervingsbrieven en geprinte beursaanmeldingen zijn massaal vervangen door gerichte mailcampagnes, of een te scannen QR code. Daarnaast zijn termen als online marketing en SEO (Search Engine Optimalisation) niet meer weg te denken. Sterker nog, het wordt steeds belangrijker om dit toe te passen. Want juist hierdoor word je zichtbaar voor de abonnee van morgen.
Hmm, dan hadden de sprekers op het seminar of alle andere ‘kenners’ die wij spraken misschien toch gelijk… Naja, een beetje gelijk. Het magazine kan prima overleven in print, maar het toepassen van ‘digitaal’ om de lezer van morgen te bereiken is wel degelijk van belang om een goede en gezonde toekomst tegemoet te gaan!
Lars Kokkelkoren
Abonnementenland
Met Abonnementenland hebben we diverse modules ontwikkeld om onze klanten ook hierin te kunnen ondersteunen. Daarnaast hebben wij een aantal kanalen opgezet, waarmee wij actief meehelpen in het werven van (duurzame) abonnementen. Wil je meer weten, of hier gewoon eens met ons over brainstormen? De koffie staat altijd voor u klaar!