Nederland telt inmiddels 2,7 miljoen huishoudens met slimme beveiligingsapparatuur. De markt voor slimme beveiliging groeide het afgelopen jaar met 4%-punt. De meeste huishoudens zijn in het bezit van een slimme deurbel (19%). Veiligheid en controle zijn de grootste motivaties voor aanschaf. Dit blijkt uit de achtste editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.400 Nederlanders. 

Een derde huishoudens slim beveiligd
Bijna een derde (32%) van de huishoudens bezit slimme beveiligingsapparatuur. Dat is een groei van ongeveer 350.000 huishoudens ten opzichte van vorig jaar. In totaal komt dat neer op bijna 2,7 miljoen huishoudens. De stijging (+4%-punt) is beduidend groter dan een jaar eerder (+2%-punt). Hiermee zet de groei van de afgelopen jaren door.

Slimme deurbel populairst
De meeste huishoudens zijn in het bezit van een slimme deurbel, beveiligingscamera of rook- en CO(2)-melder. Bijna één op de vijf huishoudens is in het bezit van een slimme deurbel (19%). Dat is net als vorig jaar een behoorlijke stijging. Waar het percentage een jaar eerder groeide met 3%-punt is dat het afgelopen jaar 4%-punt. In vier jaar tijd steeg het percentage bezitters van 6% naar 19%.

Veiligheid en controle grootste motivaties
Niet geheel verrassend zijn de belangrijkste redenen tot aanschaf de extra veiligheid (51%) en controle over wat er thuis gebeurt (50%). Een andere belangrijke motivatie is het gemak en comfort (35%) dat deze apparatuur Nederlanders biedt.

Afbeelding door wiredsmart van Pixabay