ASN Bank (4,09) heeft de beste positionering van alle partijen in de financiële sector. Partijen die zich richten op duurzaamheid of lokale aanwezigheid scoren goed. Grote gevestigde banken scoren het slechtst. Dit blijkt uit Uitblinkers Financiële Sector, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

ASN Bank scoort het beste

Een goede positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig overkomen. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze criteria. ASN Bank is het meest relevant (4,04), onderscheidend (4,08) én geloofwaardig (4,15) en heeft daardoor de beste positionering (4,09). Gemiddeld scoort een partij in de financiële sector een 3,53.

Specifieke keuze loont

Na ASN Bank volgen RegioBank (3,98), De Hypotheker (3,91), Triodos Bank (3,90) en Brand New Day (3,89). Wat opvalt aan de top vijf is dat een aantal partijen zeer specifieke keuzes maakt in hun positionering. Zo zijn ASN Bank en Triodos Bank gericht op duurzaam bankieren en kiest RegioBank de positionering van de lokale bank.

Grote banken scoren slecht

ABN AMRO scoort het slechtst (3,20). ING (3,22) volgt kort daarop. Hoewel deze partijen behoren tot de grootste banken in Nederland laat de positionering te wensen over. De partijen verliezen het voornamelijk op onderscheidende waarde. In tegenstelling tot ASN Bank, Triodos Bank en RegioBank richten deze banken zich onvoldoende op een unique selling point (USP).

 

Image by 3844328 from Pixabay