Amsterdam, 8 april 2020 - Audax Groep kondigt vandaag de overname aan van online boekwinkel BookSpot. Het online ervaren BookSpot vormt met Nederlandstalige en Engelstalige boeken, e-books, muziek, films en series en games een toevoeging voor Audax Groep. Niet alleen het volwassen platform, maar ook de ervaren mensen van BookSpot zorgen ervoor dat Audax Groep versneld e-commerce kan ontwikkelen voor zowel haar eigen fysieke winkels als die van haar franchisenemers. BookSpot blijft zelf ook actief onder de huidige naam.

 

BookSpot levert jaarlijks 650.000 producten af bij 200.000 klanten in Nederland en België. Audax gaat het platform breed inzetten, waarbij het voor de verschillende Audax-formules  een online verkooppunt wordt.

 

Casper de Nooijer, CEO van Audax Groep: "Met BookSpot breiden wij onze e-commerce activiteiten uit met een krachtig platform. Wij kunnen op deze wijze onze bedrijven en franchisenemers verder ondersteunen als slimme snelweg naar de consument."

 

Boudewijn Poelmann, bestuurslid Novamedia, waartoe BookSpot behoort: "BookSpot is voortgekomen uit de boekenclub ECI en heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een groeiende online boekwinkel met een technisch en commercieel state of the art e-commerce platform. Met de komst van Amazon op de Nederlandse markt past BookSpot beter bij Audax Groep, die beschikt over ruim duizend fysieke verkooppunten, dan als stand alone. Onder de vleugels van Audax heeft BookSpot nu de steun van alle winkels, dat is in deze tijden belangrijk. Met de boekentak van Novamedia kunnen wij ons nu verder richten op uitbouw van onze uitgeverijgroep die nu bestaat uit Nieuw Amsterdam, Wereldbibliotheek, Podium, Bas Lubberhuizen en Fontaine; en op verdere ontwikkeling van boekwinkel Scheltema in Amsterdam. Om ervoor te zorgen dat nog meer mensen plezier beleven aan het lezen van boeken."

 

Over Audax Groep B.V.

Het familiebedrijf Audax is al bijna 75 jaar dienstbaar aan uitgevers. Anno 2020 helpt het tevens fabrikanten, groothandels en importeurs van alledaagse artikelen met research, logistiek en distributie. Audax is voor de producent van alledaagse artikelen - van huishoudproducten tot tijdschriften - de slimme snelweg naar de consument via verkooppunten, distributiepunten én media - en weet waar in Nederland en België een product de grootste kans van slagen heeft. Zowel fysiek als online. Audax levert bijna dagelijks aan ruim 170 eigen winkelpunten, 880 franchisewinkels en in totaal 5.400 buurt- en distributiepunten, waaronder verschillende retailers. De winkelpunten van Audax zijn onder andere AKO, Bruna, The Read Shop, Marskramer, Plantage, Toys2Play, Schiphol, treinstations en de boekenwinkels van de Bijenkorf. Ook via de post weet Audax de consument te bereiken; met een eigen mediaportfolio van 11 titels (waaronder Weekend, Vriendin en Santé) goed voor ruim 3 miljoen lezers per maand in Nederland en België. Dit zijn ideale podia (zowel online als offline) om de gemaksproducten onder de aandacht te brengen. Door deze sandwichformule voor zakelijke klanten brengt Audax - met bijna 1.300 fte, werkzaam in de hele keten - alle voorwaarden om duurzaam te kunnen verkopen bij elkaar.

 

Over BookSpot:

BookSpot is onderdeel van social enterprise Novamedia. Novamedia werkt vanuit haar missie om bij te dragen aan een betere wereld en is vooral bekend als bedenker en eigenaar van diverse merken en goede doelen-loterijformats, waaronder de Postcode Loterijen. Het stimuleren van de verbindende en verrijkende kracht van lezen is daarnaast onderdeel van haar missie. In de Boekenwereld is Novamedia bekend als eigenaar van vijf uitgeverijen: Nieuw Amsterdam, Wereldbibliotheek, Podium, Fontaine en Bas Lubberhuizen. En boekenhandel Scheltema in Amsterdam. Postcode Loterijen zijn inmiddels actief in Nederland, Zweden, Duitsland, Noorwegen en Groot-Brittannië. Novamedia/Postcode Loterijen werd dit jaar de 2e grootste private donor ter wereld, en de grootste private fondsenwerver ter wereld. Het totaalbedrag aan schenkingen aan goede doelen passeerde dit jaar sinds haar oprichting de mijlpaal van 10 miljard euro.