"Ik ben ervan overtuigd dat er in Europa een paar grote sterke mediagroepen gaan overblijven, en daar moet Mediahuis bij zijn." Aan het woord is Gert Ysebaert, topman bij Mediahuis. De uitgeverij verwacht rond augustus de overname van Ierse branchegenoot Independent News & Media (INM) af te ronden.

In een interview met Het Financieele Dagblad geeft Ysebaert antwoord op de vraag waarom ze in vredesnaam een krant kopen in taal- en cultuurgebied dat ver weg ligt van de Nederlands-Belgische thuismarkt? Een krant waar de afgelopen jaren de nodige strubbelingen en ruzies zijn geweest.

Ysebaert laat weten te vertrouwen op de gereedschapskist waarmee Mediahuis eerder succes boekte in Nederland en België. En hij gelooft in schaal. Schaalvoordelen waren de reden voor het ontstaan van Mediahuis. Kwakkelende Belgische kranten bleken weer goed rendabel te krijgen door hen onder één dak te brengen. Ook in Nederland werkte dat: NRC en De Limburger bloeiden weer op onder Belgische leiding. Twee jaar na de overname lijkt ook bij TMG het lek weer boven.

Schaal is volgens de topman ook noodzakelijk om de grote techbedrijven het hoofd te bieden. Mediahuis heeft advertentietechnologie van Google nodig en als grote speler kan het betere voorwaarden bedingen. En daarvoor sneuvelen zelfs taboes. Zo is Mediahuis onlangs een alliantie aangegaan met aartsrivaal de Persgroep op het gebied van websites voor occasions. In België wordt samengewerkt op het vlak van personeelsadvertenties. Het is nogal een stap, geeft Gert Ysebaert toe. 

En die samenwerkingen worden met argusogen bekeken. Zo hebben D66-kamerleden Kees Verhoeven en Joost Sneller afgelopen week vragen gesteld aan minister Arie Slob over de machtspositie die De Persgroep en Mediahuis innemen op de Nederlandse mediamarkt. Zij vragen de minister om mededingingsautoriteit ACM hier nog eens goed naar te laten kijken.

Op de langere termijn moet er volgens Ysebaert een andere aanpak van de advertentiemarkt komen. “Pagina’s en banners verkopen is dan niet meer genoeg. We willen een strategische partner worden voor adverteerders, waarbij we hen helpen met hun websites en acties.” Met het oog daarop heeft TMG de digitale uitgever Wayne Parker Kent (WPK) overgenomen. Onder leiding van WPK-directeur Slaven Mandic moet het advertentiebedrijf van TMG op een ander spoor gezet worden.

Bron: https://www.villamedia.nl/artikel/de-plannen-van-mediahuis#When:06:33:00Z