In de nieuwe beheersovereenkomst tussen de VRT en de Vlaamse regering engageerde de publieke omroep zich om tegen begin 2022 een strikter beleid uit te werken rond gokreclame. De VRT zet dit engagement nu ook effectief om in een eigen beleid. Met deze aanpak wil de VRT gokverslaving helpen bestrijden door blootstelling aan reclame voor kansspelen drastisch te verminderen.

Het nieuwe VRT-beleid bevat een strenge benadering van gokgedrag in het aanbod, de concrete afbouw van inkomsten uit gokreclame en strikte regels rond de uitzendmomenten van sponsorboodschappen. Deze regels kwamen tot stand in samenspraak met de mediagebruikers, organisaties zoals VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) en na intensief overleg met het kabinet van minister Benjamin Dalle.

Karen Donders, directrice Publieke Opdracht, Talent en Organisatie bij de VRT: “In 2025 zullen we nog maar zelden promotie voor kansspelen op de VRT zien. De eerste impact van ons beleid zal al vanaf januari 2022 zichtbaar worden voor iedereen. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee een belangrijke stap nemen op vlak van de bescherming van de consumenten en dat we een gunstige invloed zullen hebben op de verslavingsproblematiek van heel wat mediagebruikers.

De VRT bouwt inkomsten uit gokreclame af

De VRT wil vóór het aflopen van de huidige beheersovereenkomst in 2025 een concreet afbouwplan uitvoeren. De reclame-inkomsten zullen vanuit kansspelbedrijven jaar na jaar verlaagd worden. Dit geeft de VRT de tijd om alternatieven uit te werken voor het substantiële inkomstenverlies en financieel stabiel te blijven.

Concrete benadering van gokgedrag in het aanbod

Programmamakers zullen gecoacht worden over het benaderen van gokgedrag en verslaving in hun programma’s. VRT zet hiervoor ook een samenwerking op met het VAD.

De VRT-netten, stemmen en gezichten promoten geen kansspelen op sociale media, in reclame of evenementen. Alle stemmen en gezichten die aan de VRT verbonden zijn, moeten zich aan deze richtlijn houden, die mee opgenomen wordt in het aangepaste programmacharter. Externe medewerkers die slechts sporadisch voor de VRT werken, zullen ook eerst toestemming moeten vragen.

De omroep gaat ook geen redactionele samenwerking aan met de kansspelensector en sluit met de sector ook geen overeenkomsten over product placement.