Uitgeversconcern Sanoma verkoopt al zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media. Dat werd zojuist bekend. De Belgische onderneming die voorheen bekend stond als De Persgroep betaalt 460 miljoen euro voor Sanoma Media Netherlands.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, toont zich vooral 'ongelofelijk blij' met deze noodzakelijke versterking, in een tijd dat de mediawereld steeds verder digitaliseert. 'Daarvoor heb je schaal, synergie en slagkracht nodig. Door met al die merken samen te werken, denken we dat te kunnen doen. Wij geloven dat we zulke sterke merken als Donald Duck, Libelle en Margriet succesvol kunnen digitaliseren.'
Wat dat betreft gelden de nieuwsmedia als succesvol voorbeeld voor de tijdschriften, zegt Roddenhof tegen BNR. 'Die zijn de afgelopen tien jaar keer op keer doodverklaard, en toch zijn ze er nog. Dat digitaliseren gaat eigenlijk best wel goed: het lukt ons om consumenten voor goede content te laten betalen en om onderscheidende producten te maken. Daar zit de crux: als we die kennis van de nieuwsmedia kunnen mixen met de fantastische bladenkennis van Sanoma, moeten daar hele mooie producten uit komen.'
Roddenhof meldt dat er 'ongetwijfeld' banen zullen verdwijnen. 'Als je twee grote bedrijven samenvoegt, zal er overlap zijn in functies. Maar we gaan ook investeren in die merken. We gaan nu een plan maken, en daar zal uitkomen dat er banen zullen verdwijnen maar ook gaan bijkomen.' Om hoeveel banen het gaat, kon hij niet zeggen.

Opboksen tegen Google en Facebook
DPG heeft onder meer De Volksrant en het AD al in handen. DPG hoopt met de uitbreiding op te kunnen boksen tegen grote bedrijven als Google en Facebook. Het is heel moeilijk om je plekje te vinden en je geld te verdienen tussen die globals. Daarvoor hebben we veel bereik nodig en met alle nieuwsmedia bij elkaar kan dat. Ik denk dat er ruimte is voor een lokaal alternatief van nieuwsmediamerken die waarden als betrouwbaarheid en kwaliteit hoog in het vaandel hebben.'


Onder Sanoma Media Netherlands vallen onder meer de Libelle, Donald Duck, vtwonen en online nieuwsmerk NU.nl. De overname moet Sanoma minder afhankelijk maken van print, zegt het bedrijf in een persbericht. De transactie is nog afhankelijk van de gebruikelijke goedkeuringen. Naar verwachting wordt de deal in het derde kwartaal van volgend jaar afgerond.
Sanoma heeft de ambitie om het grootste cross-mediale bedrijf van Finland te worden en zich meer richten op educatieve uitgaven, zegt economieredacteur Connie de Jonge. 'Door de Nederlandse tijdschriftenpoot te verkopen krijgen ze geld om met name in die educatieve hoek uit te breiden. Ze spelen 400 miljoen euro vrij voor fusies en overname op dat terrein.'

Digitale toekomst
Mediadeskundige Marianne Zwagerman is vooral benieuwd naar de toekomst van Nu.nl - toch de grootste nieuwssite van Nederland. 'Ook bij Nu.nl zag je dat er iets aan de hand was; die hebben vorige week hun contract opgezegd met ANP, de belangrijkste nieuws-toeleverancier die nog niet zo lang geleden door John de Mol is overgenomen. Dus er is een heleboel aan de hand in de mediawereld.'

Uitgeversconcern Sanoma verkoopt voor 460 miljoen euro al zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media.

 

bron: BNR Webredactie