Met ‘Driving home for Christmas’ als meest gedraaide kerstplaat van de afgelopen jaren, laat Chris Rea Wham! (Last Christmas, plek 2), ‘Do they know it’s Christmas’ van gelegenheidsformatie Band Aid (plek 3) en de klassieker ‘All I want for Christmas’ van Mariah Carey (plek 4) achter zich. En ook in ‘corona jaar’ 2020 staat de hit (uit 1986) van de Britse singer-songwriter Rea bovenaan de top 20 meest gespeelde kersthits op de Nederlandse radio. Dit jaar is het nummer al ruim 750 keer voorbij gekomen, terwijl de kerstdagen nog moeten beginnen. Van alle kerstplaten die dit jaar zijn uitgekomen staat er wel een Nederlands product bovenaan als meest gedraaid: Miss Montreal met 'Angels in the sky'.
Opvallend aan de data van SoundAware is het aantal ‘oude’ nummers dat de afgelopen 10 jaar in de kerstperiode gedraaid wordt. In de Airplay Kerst top 20 van de afgelopen 10 jaar staan twaalf platen uit de jaren ‘70 en ’80 (met 1984 als hoofdleverancier met de platen van Wham!, Band Aid en Queen). Het meest recente nummer in de lijst komt uit 2013: ‘Underneath the tree' van Kelly Clarkson.
Nederlands Product
Nederlandstalige nummers vinden we in de top 10 van meest gespeelde kerstplaten niet terug. Hoogst genoteerd Nederlands product zien we op plek 11, met de Engelstalige kersthit van Miss Montreal uit 2010: ‘Being alone at Christmas’. De eerste Nederlandstalige hit vinden we buiten de top 20, ‘Kerstmis’ van Marco Borsato (plek 28). Nationale ‘culthit’ en meezinger ‘Flappie’ (van Youp van ‘t Hek) komt binnen op een 38e plek.
Steeds vroeger aan de kerstmuziek
Uit de airplay data blijkt meer opvallends. Sinds 2016 beginnen de verschillende nationale en regionale radiozenders steeds vroeger en steeds meer kerstmuziek te draaien. Naast non-stop muziekstation Sky Radio, die traditiegetrouw ‘vroeg’ start met ‘The Christmas Station’, blijken veel zenders mee te gaan in deze trend en ruim voor december te starten met kerstmuziek. Begin november blijkt een voorzichtig beginpunt voor onze radiostations, half November is de ‘kerstmuziek’ al volledig verweven in de wekelijkse airplay. Vergeleken met de ‘kerst airplay’- data van 2016 ziet SoundAware het aantal ‘kerstplays’ (het aantal kerst gerelateerde gespeelde platen) stijgen met ruim 43 procent.
|