Nederlandse autoverzekeraars scoren gemiddeld een NPS (Net Promoter Score) van +58. ZLM krijgt de hoogste NPS (+96). Autobezitters in de leeftijd 18 tot en met 34 jaar zijn het meest kritisch en geven gemiddeld een lagere NPS (+38) dan 50-plussers (+59). Autobezitters met een all risk verzekering (+63) zijn daarnaast het meest tevreden van alle verzekerden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.200 Nederlanders.

 

ZLM krijgt hoogste NPS (+96)

De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de klanttevredenheid. De gemiddelde NPS van een autoverzekeraar is +58. ZLM (+96) krijgt de hoogste NPS van alle verzekeraars. InShared volgt op enige afstand met een score van +69. De NPS van zowel Centraal Beheer als ANWB is +67. Univé maakt de top vijf compleet (+65). Hoewel alle autoverzekeraars een positieve score hebben, krijgt De Goudse de laagste NPS (+15).

 

Jongeren zijn het meest kritisch

Over het algemeen zijn 50-plussers het meest positief over de autoverzekeraars (+59). Bijna zeven op de tien personen boven de 50 jaar geven een cijfer van 8 of hoger (68%). Voor de groep 18- tot en met 34-jarigen is dit slechts 47%. De gemiddelde NPS van de autoverzekeraars is binnen deze jongste groep +38. Deze leeftijdsgroep is daarmee het minst tevreden over de autoverzekeraars.

 

All risk verzekerden meest tevreden (+63)

Het type verzekering blijkt ook van invloed op de klanttevredenheid. Autobezitters met een all risk verzekering zijn het meest tevreden (+63). Klanten met een WA-verzekering geven een lagere NPS van +43. Daartussen zitten verzekerden met een beperkt casco verzekering. Zij geven autoverzekeraars gemiddeld een NPS van +54. Over het algemeen geldt dus hoe beter verzekerd, hoe meer tevreden klanten zijn over de autoverzekeraar.

 

Foto door Steve Buissinne via Pixabay