De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Coffeelovers krijgt de hoogste NPS (+88)
De Europese Net Promoter Score (NPS) (1) meet de bezoekerstevredenheid. De gemiddelde NPS van een koffie- en lunchketen is +57. Coffeelovers (+88) en Vlaamsch Broodhuys (+84) krijgen de hoogste NPS van alle ketens. Brownies&downieS volgt met een score van +78. De NPS van zowel Anne&Max als Bufkes is +72. Hoewel alle koffiezaken en lunchrooms een positieve score hebben, krijgt Dunkin’ de laagste score (+31). Daarop volgen Starbucks (+44), BackWERK (+50) en D.E Café (+50). 

Correlatie NPS en ter plaatse nuttigen
De koffie- en lunchketens met een hoge NPS hebben gemeen dat de bezoekers vaker hun bestelling ter plaatse nuttigen dan afhalen. Coffeelovers, Brownies&downieS en Anne&Max hebben alle drie een hoge NPS en het hoogste percentage bezoekers die blijven zitten om te eten en te drinken.

Hogere NPS voor restaurantketens
Multiscope voerde onlangs soortgelijke onderzoeken uit in de restaurantketen- en hotelketenmarkt, waarbij ook de gemiddelde NPS werd berekend. Het valt op dat restaurantketens gemiddeld de hoogste NPS van +72 behalen, gevolgd door koffie- en lunchketens met een score van +57. Hotelketens scoren gemiddeld het laagst met een NPS van +49.