BvA en FNLI hebben in deze Week van de Mediawijsheid een update uitgebracht van de ‘Gids Content Creators en Food Adverteerders’. De gids biedt voedingsmiddelenadverteerders een kompas voor verantwoord reclamemaken in samenwerking met influencers.


In de week van de Mediawijsheid is er volop aandacht voor het social mediagebruik van jongeren. Ook bij influencer marketing is het belangrijk dat kinderen ‘mediawijs’ zijn, wat wil zeggen dat ze reclame herkennen en begrijpen. Om voedingsmiddelenadverteerders te ondersteunen bij verantwoord reclame maken met influencers, hebben bvA en FNLI deze gids opgesteld. In de gids vind je bijvoorbeeld informatie over hoe je ondubbelzinnig kenbaar dat het om reclame gaat en hoe je kunt vermijden dat je reclame online terecht komt bij een te jong publiek.


De gids is tot stand gekomen dankzij bijdragen van PepsiCo, Coca-Cola, Nestlé, Unilever en McDonald’s, en enkele van hun bureaus en Multi Channel Networks (MCN's). Ook is er samenspraak geweest met Stichting Reclamecode (SRC). De eerste editie van de gids is gepubliceerd in 2017. In deze update zijn nieuwe ontwikkelingen in wetgeving en zelfregulering opgenomen.


Leden kunnen de gids downloaden via de websites van bvA en FNLI. Niet leden kunnen een gids aanvragen via info@bva.nl of info@fnli.nl

Over bvA

bvA is de enige vereniging van uitsluitend adverteerders. We zijn een netwerk van merkleiders, waar leden het onderlinge contact kunnen verstevigen en hun kennis vergroten. Samen zetten wij ons in voor de vrijheid van marketing en communicatie in een transparant, creatief en innovatief ecosysteem dat mensen begrijpen en vertrouwen. Door lid te zijn van bvA worden marketeers beter in het bouwen van hun merken. www.bva.nl