De Magazine Media Associatie had op 13 juni een event: BIG MAG: hét event waar adverteerders, mediaplanners en strategen van nationale en internationale sprekers leren over de kracht van magazinemerken!

De gastvrouw was Sara van Gorp. Op het programma stonden verschillende sprekers, waaronder de internationaal gerenommeerde Juan Señor, onder andere bekend als moderator van het Festival of Creativity in Cannes en president van Innovation Media Consulting Group. In 35 minuten wordt in sneltreinvaart een berg sheets gepresenteerd met veel statements over tijdschriften. Hij beheerst 7 talen en sprak deze presentatie in het Engels. Hij hield een sterk betoog voor tijdschriften.

De meest opvallende statements:

Digitale tijdschriften zullen het in de toekomst niet redden.

Ook Facebook is een tijdschrift begonnen: Grown.

Fakebook leidt tot cocaïne klikgedrag. Kwantiteiten tellen en niet meer de kwaliteit van de bezoeker.

De enige vorm van marketing die overleeft is branded content.

Uitgevers heroriënteren zich op hun verdienmodel: er wordt een tiental actuele modellen gepresenteerd.

Uitgevers moeten niet bang zijn, maar moeten trots voor hun product staan en wat minder afhankelijk worden van de Googles en Facebook.

Vroeger waren hier de IBM’s, Aol en Netscape leidend in.

Fake nieuws is een voordeel voor de huidige uitgevers: hun bestaansrecht wordt daarmee onderstreept. 

 

Daarna drie presentaties van publieksbladen over succesvolle samenwerking tussen adverteerders en uitgevers. Anke de Jong over Glamour, Laura Seikritt (Senior Public Relations Lead Personal Health Philips Benelux) en Edwin Reinerie (directeur Media MANsion & hoofdredacteur Winq) en Jessica van Leeuwen (Creative bij Sanoma Media Netherland) lichtte de in 2018 gestarte samenwerking met ziektekostenverzekeraar VGZ toe.

De meest opvallende statements:

 

Je moet de ontmoetingen tussen adverteerders en uitgevers gezellig en opbouwend maken dan duurt de relatie het langst.

Een aantal adverteerders willen niet meer alleen maar plat adverteren.

Adverteerders worden op alle kanalen ingezet: filmpjes, content, website, nieuwsbrieven en print.

De Glamour bood een bereik aan van 100.000 tot 150.000 lezers voor 1500 euro.

Het Onderzoek van de MMA.

Als laatste een presentatie van het onderzoek van de Blauw Research in opdracht van de MMA door Frederieke van Leeuwen, Consultant Marketing & Innovatie Blauw Research, en Nancy Detrixhe, Research Manager MMA.

De meest opvallende punten:

Het was een onderzoek onder Nederlanders van 18 t/m 65 jaar, die minimaal 1 keer per maand een magazine lezen:

83 % geeft voorkeur aan magazines boven online vanwege de ultieme leeservaring

82 % ziet magazines als een bron van rust in tijden van drukte

79 % voelt zich in control bij het lezen van magazines

77 % heeft volledige focus op de content van het magazine

57 % volgt de website van het magazinemerk

49 % volgt de social media kanalen van het magazinemerk

Voor 84% behoort advertising tot de inhoud van magazines

 

Magazines vormen de ultieme invulling voor een me-moment.

Jongeren geven aan dat zij aan een digitale detox toe zijn.

 

Ontspanning, geïnspireerd raken, persoonlijke bevestiging vinden, jezelf ontwikkelen of puur vermaak zijn de belangrijkste redenen om een magazine te lezen.