Marktaandeel radiozenders Talpa Network eerste half jaar hoger dan ooit

De vier radiozenders van Talpa Network scoren in de eerste zes maanden van 2019 een marktaandeel van 42,6% in de doelgroep 20-49 jaar. Nog nooit stonden Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica gezamenlijk zo sterk na de eerste helft van het nieuwe jaar. Precies één jaar geleden behaalde Talpa Network, Radio een marktaandeel van 40,0% over het eerste half jaar. Dit blijkt uit de vanochtend gepubliceerde luistercijfers van NLO/GfK.

 

Marc Adriani – Content en Programma Directeur Radio, Talpa Network: “538, Radio 10, Veronica en Sky Radio hebben een uitzonderlijk goed eerste halfjaar neergezet. Begin dit jaar zijn we gestart met een nieuwe ochtendshow op 538 en een nieuwe middagshow bij Veronica, van deze mooie halfjaarcijfers hadden we toen alleen kunnen dromen. Ik ben onwijs trots op alle collega’s van onze prachtige radiomerken zowel voor als achter de schermen. We hebben het volste vertrouwen dat we dit in een stijgende lijn kunnen voortzetten.”

 

Ochtendshow 538 met kop en schouders nummer één in 20-49 jaar

De 538 Ochtendshow met Frank Dane ging op 2 januari van start en is na een half jaar nog altijd nummer één met 20,4% marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Ook De Coen en Sander Show heeft het grootste marktaandeel in 20-49 jaar in het tijdvak van uitzenden. De middagshow steeg in één jaar tijd naar 17,4%.

 

Nieuwe Veronica middagshow ‘Veronica Inside’ scoort in de kerndoelgroep

De nieuwe Veronica middagshow ‘Veronica Inside’ met Wilfred Genee heeft voor een enorme boost gezorgd in de kerndoelgroep Man 20-49 jaar. Het gemiddelde marktaandeel van het eerste half jaar in deze doelgroep is van 4,8% in 2018 gestegen naar 6,4% in 2019.

 

24% meer luisteraars voor Radio 10: snelste stijger NLO

Radio 10 is, ten opzichte van de eerste zes maanden vorig jaar, gegroeid van 1,7 miljoen luisteraars naar ruim 2,1 miljoen in de doelgroep 10+. Het bereik van de zender stijgt hiermee in één jaar tijd met maar liefst 24%. Gerard Ekdom heeft in de doelgroep 30-59 jaar het marktaandeel van de ochtendshow met 59% laten groeien naar 12,7%.

 

Sky Radio groeit met 5% in 20-49 jaar

Sky Radio laat in één jaar tijd een stijging van 5% zien over het gemiddelde marktaandeel van de eerste zes maanden in de doelgroep 20-49 jaar. Vorig jaar behaalde de non-stop muziekzender na het eerste half jaar een gemiddelde van 9,5% en nu is dat marktaandeel in dezelfde periode 10,0%. Deze groei is te danken aan de versterkte achterban onder zowel mannelijke als vrouwelijk luisteraars.

 

Radiomarkt

Er luisteren ruim 13,2 miljoen Nederlanders wekelijks naar de radio (+73.000 vs. vorig jaar). De radiozenders van Talpa Network bereiken samen 7,2 miljoen luisteraars (+94.000 vs. vorig jaar).

 

Bron: eerste half jaar 2019 vs. eerste half jaar 2018, marktaandeel, weekbereik, 10+, 20-49 jaar, Man 20-49 jaar, 30-59 jaar, ma-zo 06.00 uur tot 24.00 uur én specifieke tijdvakken ochtend- en middagprogrammering.