Meer aankopen, informatieverzoeken en volgers

 
 

Media die lezers een positief gevoel geven zijn vaker succesvoller. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever, maar ook zetten deze media aan tot gesprek en verdieping. Merken die worden belicht in media die een positief gevoel oproepen kunnen vaker rekenen op meer volgers. Dat blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1.500 Nederlandse mediagebruikers in opdracht van Hearst Netherlands. In het onderzoek is gekeken naar 44 media, variërend van traditionele media zoals magazines en hun websites, kranten en tv tot social media, en 'nieuwe' media zoals video on demand- en muziekstreamingsdiensten.

 

Adverteren effectiever in positieve media

Uit het onderzoek blijkt dat een positieve context adverteerders in staat stelt effectiever mensen te bereiken en te bewegen. Wanneer Nederlanders een positief gevoel ervaren tijdens mediagebruik, praten 2 op de 5 met een ander over wat ze gelezen, gezien of gehoord hebben. Een derde van de respondenten gaat op zoek naar meer informatie naar aanleiding van een artikel of video. Een kwart zoekt naar aanleiding van een advertentie meer informatie op. Opvallend is dat magazine-lezers vatbaarder zijn voor media met advertising dan niet-magazine-lezers. Het magazine (print) is daarnaast het enige mediatype dat erin slaagt zowel te informeren, te ontspannen als me-time te creëren. Andere media zitten óf sterk aan de informatieve kant, óf juist aan de entertainment kant.

 

Power of Positivity

Hearst Netherlands slaagt er met haar merken in een positieve context te creëren en stelt adverteerders zodoende in staat effectiever te adverteren. De merken van Hearst Netherlands hebben een hoge emotionele impact op lezers en roepen een overall positief gevoel op, waardoor lezers sneller geneigd zijn tot actie wanneer zij worden blootgesteld aan advertising. Hier slaagt Hearst Netherlands over het algemeen beter in dan bijvoorbeeld social media, tv, kranten en andere magazines. Hearst Netherlands noemt het de Power of Positivity.

 

Lees hier meer over het onderzoek www.hearst.nl/wp-content/uploads/2021/02/PoP-paper.pdf

 

 

 

Meerderheid Nederlanders positief ingesteld

Het onderzoek laat ook zien dat ruim een meerderheid van de Nederlanders positief is ingesteld. Twee derde (67%) van de ondervraagden ziet zichzelf als iemand met een positieve kijk op het leven. Wanneer wordt doorgevraagd blijkt zelfs 78% van de Nederlanders positief ingesteld. Het belang van deze positieve instelling is groot: zo zijn mensen die positief in het leven staan gezonder, gelukkiger en succesvoller dan pessimisten. Ook hebben zij 1,5 keer meer kans om ouder te worden dan 85 jaar.