Opvallende stijgers en dalers
Een andere opvallende ontwikkeling bij de merken is te zien bij Bol.com: in 2020 ten opzichte van 2019, zag de techgigant al een stijging van 76,3% in mediabestedingen. Dit jaar, in vergelijking met 2020 wederom een forse stijging: 73,0%. Alhoewel dit een forse stijging is, is de webshop hiermee niet de grootste procentuele stijging. Deze eer gaat naar MediaMarkt: met uitgaven van meer dan 23,8 miljoen euro in 2021 ziet dit merk een stijging van 204,6% in bruto offline advertentiekosten.
Van de top 50 merken van 2021 is de grootste procentuele stijger in mediabestedingen de NS. De Nederlandse Spoorwegen gaven dit jaar ruim 14,6 miljoen euro uit, een stijging van 878,6%. Pre-corona, in 2019, was dit percentage 57,8%.
Opvallendste en grootste procentuele daler van de top 50 is Koopjedeal.nl, die dit jaar ruim 63% minder uitgaf. In 2020 stond de site nog op een zesde plek van merken die het meest uitgaven aan advertenties. Dit jaar is de site niet meer terug te vinden in de top 10; de website staat nu op plek 33.
|