Evenementenbranche kan zelfs niet met creatief en zeer veilig entertainment concept aan de slag

Zoals diverse ondernemers in de evenementen- en entertainmentbranche is ook 402 Automotive zoekende naar manieren om in deze periode aan de slag te kunnen. 402 Automotive is gespecialiseerd in de autoshows op outdoorlocaties als Circuit Zandvoort en het TT Circuit Assen, maar ook met indoor autoshows in Ahoy Rotterdam en Jaarbeurs in Utrecht, zoals 100% Auto Live en DAY1 World of Cars.

Ronald van den Broek: "De gehele evenementenbranche staat stil tot 1 september, wat enerzijds geheel logisch is als het gaat om massafestivals waar tienduizenden mensen op elkaar gepakt staan of met elkaar in volle stadions meezingen met de Toppers in Concert. Echter door deze maatregel is ook een streep gezet voor kleinere automeetings met enkele duizenden deelnemers op mega grote terrein als de nationale circuits. Maar wat steekt is wel dat er op bijvoorbeeld Dierenpark Emmen maar liefst 5000 mensen per dag op smalle looppaden naar dieren mogen kijken. Ook dit hebben we voor dit moment moeten accepteren en zijn daarom creatief aan de slag gegaan met een drive in concept waar enkele honderden auto’s bij elkaar komen en naar een podium kunnen kijken waar artiesten, influencers én showcars in een drie uur durende showprogramma te zien zijn. Allemaal in deze Corona tijden zeer veilig, veiliger dan welke winkelwarenhuis, dierentuin, horecaterrassen dan ook of zelfs sportscholen die buiten kunnen gaan trainen. Immers de bezoekers aan de Drive-In blijven in de auto en verlaten de auto alleen gereguleerd voor een toiletbezoek”

VEILIGHEIDSREGIO’S GEVEN GOEDKEURING VOOR DRIVE IN CONCEPT
Waar in Duitsland inmiddels de Drive in Concerten, Festival en Bioscopen de artiesten én de bezoekers een leuke avond uit bezorgen, moeten we in Nederland weer wachten tot minimaal 1 juli. Van den Broek vervolgt: "We hadden alles in de startblokken en hoorden net dat er geen landelijke toestemming komt het Drive-in concept uit te voeren. Wederom een streep door mogelijke omzet en manier om in deze moeilijke periode je medewerkers, oproepkrachten, horeca ondernemers én je bezoekers iets moois te bieden.  We begrijpen, dat de overheid geen risico’s wil nemen, maar een drive-in concept waarbij bezoekers in de auto blijven: hoe veel veiliger wil je het  hebben”.

402 Automotive gaat wel verder met het het in de markt zetten met het concept in de hoop dat het toch nog deze maand mag plaatsvinden. Daarnaast is er hoop, dat er voor september al enkele kleinere outdoorshows "oude stijl” doorgang kan vinden. Zo proberen we op zondag 26 juli op Circuit Zandvoort een "proefevenement” op poten te zetten zoals de RAI Amsterdam ook pleit voor een zakelijk evenement in de zomer om ervaring op te doen voor de periode na 1 september. Van den Broek: "Een evenement als AutoMaxx Streetpower is een automeeting waar auto eigenaren deelnemen met hun eigen auto met bijvoorbeeld een "show en shine verkiezing” of activiteiten op het circuit. De verschillende paddocks van het circuit zijn ongeveer 100.000 m2 groot en bieden bij 3.000 mensen dus 30 m2 per persoon ruimte, mee ruimte dan Dierenpark Emmen of een indoor bezoek aan het Rijksmuseum! Voor de versoepelingen was het logisch dat de overheid nog niet openstond voor evenementen, maar nu mensen massaal ook naar attractieparken zoals de Efteling kunnen gaan, zou ik niet weten waarom de regering ons soort outdoor events nu schaart onder "evenementen met een vergunningsplicht”. Kijk, een Lowlands moeten we voorlopig niet willen, maar een event als AutoMaxx, dat kan echt wel vanaf september en in onze ogen ook eerder. Uiteraard als het effect van de versoepelingen niet leidt tot een grote tweede golf. Maar nu eerst zal de overheid groen licht moeten geven voor een superveilig Drive-in event!”.

402 Automotive organiseert op pinkstermaandag 1 juni wel een zogenaamde trackday op Circuit Zandvoort. De circuits zijn weer open voor het beoefenen van circuitsport en die dag kunnen deelnemers rijden op het circuit. Uiteraard zonder publiek en alleen toegankelijk voor deelnemers met 1 begeleider. Het is een eerste stap, waarmee het bedrijf haar klanten (autofans of petrolheads) weer wat perspectief kunnen bieden. Van den Broek: "We steken hiermee onze nek uit waarbij de kans groot is dat je nog wat bijlegt, maar we willen gewoon graag de kansen pakken die er zijn en hopen, dat we deze zomer meer kunnen doen dan dit. Want zelfs een toerrit organiseren waarbij je met de deelnemers in de auto blijft is geen optie in Nederland getuige de aanhouding van de 30 Mercedessen die afgelopen weekend een ritje met elkaar organiseerden. Qua autohobby mag je dus bijna helemaal niks in Nederland!, behalve circuitrijden. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd."