Ondanks een ruzie over merkrechten hebben de glossy tijdschriften Carros en Residence toch een doorstart gemaakt. De oud-topman van Pon Holdings, Henk Rottinghuis, bevestigt tegenover RTL Z betrokken te zijn bij de redding van het automagazine. "Zonde als dat mooie blad niet doorgezet zou worden."

Autotijdschrift Carros en luxe woonblad Residence werden tot dit jaar uitgegeven door Pelican Media van uitgever Frank Kloppert, dat in april echter failliet ging. De uitgeverij was in de financiële problemen gekomen na het vertrek van enkele grote klanten.

Ruzie merkrechten

Begin juni bleek dat een doorstart van de twee magazines werd gefrustreerd door een ruzie rond de merkrechten. Volgens de curator waren die vóór het faillissement deels onjuist bij het bedrijf weggehaald.

Maar uiteindelijk zijn de tijdschriften dus toch doorgestart. In zijn onlangs verschenen tweede faillissementsverslag schrijft curator Stephan Voermans dat de bank de omstreden merkrechten buiten hem om heeft verkocht aan twee nieuwe vennootschappen; Residence Media en Carros Media.

Doorstart

Volgens de curator kon hij weinig anders doen dan de rest van de boedel ook aan deze bedrijven verkopen. "De boedel was dientengevolge geconfronteerd met deze partijen en heeft uiteindelijk (…) met deze partijen overeenstemming kunnen bereiken over de verkoop van de overige activa, waaronder de inventaris en goodwill."

Volgens het register van de Kamer van Koophandel wordt Residence Media bestuurd door Frank Kloppert, de uitgever van het failliete Pelican Media. Daarmee blijft hij dus betrokken bij het tijdschrift dat hij eind jaren tachtig zelf oprichtte.

Pon-topman in Carros

Het nieuwe bedrijf Carros Media wordt opvallend genoeg bestuurd door de 63-jarige Henk Rottinghuis, die tussen 2002 en 2010 directievoorzitter van het familieconglomeraat Pon Holdings was. Pon importeert automerken als Volkswagen, Audi, Porsche en Lamborghini.

Rottinghuis bevestigt tegenover RTL Z dat hij aandeelhouder in het autoblad is geworden. "Ik heb er inderdaad ook geld ingestoken. Waarom? Simpel, omdat ik van auto’s houd en het een mooi blad vind. Het zou zonde zijn als dat niet zou worden doorgezet."

Volgens de oud-topman van Pon werd hij gevraagd voor een reddingsplan, toen de uitgever in de problemen kwam. "Ik werd benaderd door de mensen die het blad maken, en ik wilde daar wel aan bijdragen. Residence is ook een mooi blad, maar daar ligt mijn hart niet echt."

Autohart

Hoeveel geld Rottinghuis in Carros steekt, zegt hij niet. "Maar ik ben niet de enige. Ook anderen die het hart voor auto's op de juiste plaats hebben, doen mee." Wie zijn mede-investeerders zijn, wil hij niet onthullen.

Hoewel Rottinghuis bestuurder is van de uitgeverij Carros, blijven Kloppert en hoofdredacteur Carlo Brantsen bij de productie van het automagazine betrokken. "Het is niet mijn vak. Op deze manier kan er op een mooi niveau over auto’s worden blijven gesproken en komen de abonnees niet in de kou te staan."

Gedupeerde freelancers

Hoeveel geld er dankzij de doorstart beschikbaar is gekomen voor de schuldeisers van de failliete boedel, is onbekend. Curator Voermans was vanochtend onbereikbaar voor een toelichting.

Bij een eerder faillissement van uitgeverij Pelican in 2013, waarbij eveneens sprake was van een doorstart, bleef volgens het toenmalige curatorenverslag 'een grote groep' nog onbetaalde freelance medewerkers als fotografen, stylisten en tekstschrijvers gedupeerd achter.