Ruim twee op de vijf (44%) thuiswerkers hebben tijdens de coronacrisis kantoorproducten gekocht voor de thuiswerkplek. De helft van alle thuiswerkers (48%) heeft geen bijdrage van de werkgever gekregen. Dit blijkt uit de Thuiswerk Monitor, een grootschalige meting van Multiscope onder 3.000 Nederlanders in loondienst.

€400 miljoen aan kantoorproducten
Meer dan twee op de vijf thuiswerkers (44%) hebben inmiddels kantoorproducten gekocht voor de thuiswerkplek. Gemiddeld gaven zij €359 hieraan uit. Dit komt neer op bijna €400 miljoen aan kantoorproducten voor heel Nederland. Het merendeel hiervan bestaat uit computeraccessoires en meubilair. Een kwart van de thuiswerkers (25%) heeft de werkplek geoptimaliseerd zonder iets te kopen.

Computerschermen en bureaustoelen
De voornaamste kantoorproducten die men kocht zijn computerschermen (30%) en bureaustoelen (30%). Een kwart van de thuiswerkers heeft een bureau (25%) aangeschaft. Een bijna even groot deel kocht laptops (12%) en laptopstandaarden (12%). Printers zijn met 5% een stuk minder populair. Opvallend is dat 4% speciaal voor het thuiskantoor een koffiezetapparaat bestelde.

IKEA, Coolblue en bol.?com
Bureaus (49%) kocht men voornamelijk in fysieke winkels. Bureaustoelen (39%) zijn vooral online aangeschaft. Thuiswerkers bestelden beide producten het vaakst bij IKEA. Daarentegen werden zowel laptopstandaarden (64%) als computerschermen (49%) weer vaker online gekocht. De voornaamste aankoopkanalen hiervoor waren Coolblue en bol.?com.

Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit de Thuiswerk Monitor, een onderzoek naar de status, producten, oplossingen, tevredenheid en toekomst van het nieuwe werken. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met marktexpert Menno Nieuwhoff. In het onderzoek zijn 3.035 werkenden in loondienst ondervraagd.