De laatste twee maanden van het jaar zijn op de advertentiemarkt traditiegetrouw druk met Sinterklaas en Kerst. Tel hier dit jaar het WK voetbal en Black Friday bij op en voilà: volop gelegenheden voor adverteerders om bij aan te haken. En dat deden zij ook.

 

Tegengestelde beweging

Sinds 2015 wordt er ook rond Black Friday in de laatste week van november jaarlijks volop geadverteerd. Een aantal bedrijven zette zich dit jaar af tegen de koopjesdag. Dit uitten zij door gedurende het shopping event de winkel te sluiten, niet mee te doen aan kortingen of uitverkoop of door te focussen op hergebruik en duurzaamheid (‘Green Friday’). Sceptici stellen dat deze bedrijven zich daarmee net zo goed in de kijker speelden.
Op het totaal van de reclamebestedingen had deze beweging in elk geval geen meetbaar negatief effect. In tegendeel: de bruto reclamebestedingen voor Black Friday in de maand november tot en met Cyber Monday zijn met 9,1% toegenomen ten opzichte van vorig jaar naar 43,2 miljoen euro. In 2021 was dit nog zo’n 39,6 miljoen en in 2020 iets meer dan 32 miljoen.

 

Tempo en verdeling

De uitgaven startten dit jaar iets sneller maar vlakten ook weer iets eerder vergeleken bij vorig jaar, zoals in de tabel en de grafiek te zien is.

 

 

grafiek-blackfriday-2022

grafiek2-blackfriday-2022

 

 

Qua marketingmix is het meest opvallende dat Out-of-home-reclame dit jaar veel minder is ingezet dan vorig jaar. Naar Tv is wederom de grootste bruto mediawaarde gegaan en die waarde is ten opzichte van vorig jaar met €4,6 miljoen gestegen.

 

20221212-Adfact-BFCM-mediagroep

Merken Top 20

Amazon.nl prijkt net als in 2021 fier bovenaan, gevolgd door Bol.com, Emma-matras.nl, Youfone en Swiss Sense. Stond Mediamarkt in 2020 en 2021 nog in de top 5, dit jaar richtten ze zich meer op de WK deals, waardoor ze met de Black Friday bestedingen op plek 14 terechtkomen.

 

merkentop20

Branches en productlijnen

De beschikbare onderzoeksgegevens zijn op verschillende detailniveaus in verschillende categorieën verder te specificeren o.a. naar branches en productlijnen. In dit artikel vatten we deze samen en zien we daar dit jaar het volgende beeld voor branches:
de detailhandel besteedde met bruto € 28.006.050 het meest, gevolgd door telecommunicatie (€ 4.312.712) en woninginrichting (€ 3.816.362).

Bij de productlijnen staan de online warenhuizen bovenaan (€ 6.034.326), gevolgd door de meubelzaken (€ 3.706.873) en de elektronicazaken (€ 3.443.702).

 

Tekstvak:

 

Over Adfact

Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Wij monitoren dagelijks alle advertenties en commercials op radio, televisie, in dagbladen, tijdschriften, bioscopen, buitenreclame en online. Wij categoriseren, harmoniseren en verrijken de data. Onze klanten zijn adverteerders, media- en reclamebureaus, broadcasters, uitgevers, marktonderzoekbureaus, overheden, brancheverenigingen en internationale mediamonitoringbedrijven. Adfact is samen met RTV Monitor, TRCKTrace en SoundAware onderdeel van SoundAware Group.